Foto: Rassmus Björnson

Augustine släpper singel och avslöjar albumdetaljer samt turné

Den som längtar efter lite värme så här i början på hösten behöver inte vänta länge. Den 29 september släpper nämligen Augustine nya singeln “Woman” – en drömsk historia om ångest och längtan översatt i ömsinta toner och en inbjudande 70-talsproduktion. I samband med singelsläppet avslöjar han även att kommande album ”Youth And Why It Ends” släpps den 3 november samt datum för en turné i början av 2024.

Lyssna på "Woman" här!

Efter succéerna med EP:n “Wishful Thinking” och debutalbumet Weeks Above The Earth” från 2021 ärdet nu dags för nästa kapitel i framgångssagan Augustine.

Musikaliskt tar “Woman” avstamp i 70-talets pop och disco – vilket hörs på stråksamplingen från 1975, rytmiken i trummorna och de svängiga gitarrerna. Och sin vana trogen, bäddar Augustine in allt i vackra filmiska arrangemang som placerar lyssnaren precis intill huvudpersonerna i dramat.

"Woman är startskottet för albumet och handlar om en önskan att kunna hjälpa någon som är så viktig för en. Den personen som är ljuset i allt det mörka, för någon som stått still väldigt länge. Hon som väckt något till liv inom en och fått allt att börja röra på sig.", säger Augustine.

Åker ut på turné

Sedan debuten 2019 har Augustine berört fans världen över och hans liveframträdanden har fängslat en stor publik, med spelningar runtom i Skandinavien och Europa, inklusive prestigefyllda gig på scener som SXSW och Way Out West. Under 2021 var han ute på sin första soloturné och nu står det alltså klart att han åker ut på en ny turné under våren 2024.

Biljetterna släpps den 25 september kl. 10:00 via www.luger.se/augustine

Turnéplan:
9 feb – Köpenhamn, Hotel Cecil
10 feb – Lund, Mejeriet
16 feb – Uppsala, Katalin
17 feb – Norrköping, Arbis
23 feb – Oslo, Parkteatret (NO)
24 feb – Göteborg, Trädgår'n
2 mar – Stockholm, Berns
12 apr – Volda, X2-Festivalen (NO)

___________

Label: OKT8