Fotograf: Tomas Westermark/Boliden

Boliden växlar upp 5G-samarbetet med Telia och Ericsson 750 meter under jorden

Boliden ansluter till Telia och Ericssons 5G-innovationsprogram NorthStar. Tillsammans uppgraderar företagen det befintliga 5G-nätet i Bolidens gruva i Kankberg med helt nya tekniska förmågor för att testa fjärrstyrda och självkörande fordon och maskiner i skarp miljö. Målet är att förstå de krav på kapacitet, stabilitet och säkerhet som ställs på nätet och de saker som kopplas upp i riktig gruvdrift.

Boliden arbetar sedan länge med att digitalisera och automatisera sin gruvdrift – för att både öka produktiviteten och göra gruvorna säkrare. Redan nu används fjärrstyrda och autonoma fordon och borrande maskiner. En förutsättning för dessa satsningar på ny teknik är robust och säker digital infrastruktur med pålitliga trådlösa nät - hundratals meter under jord. Därför växlar nu Boliden upp sin satsning på 5G och går med i Telia och Ericssons innovationsprogram NorthStar.

– Det känns fantastiskt kul att få välkomna Boliden i NorthStar. Telia, Ericsson och Boliden har haft ett nära samarbete under många år – och var faktiskt först i världen med att tillsammans bygga ett 5G-nät under jorden. Utvecklingen har kommit långt och fokus nu är att koppla upp fordon, utrustning och människor i gruvan mot 5G-nätet och förstå vilka kraven är på nätet för att kunna rulla ut det på bred front i skarp produktionsmiljö, säger Magnus Leonhardt, strategi- och innovationschef, Telias företagsaffär.

Konkret innebär det fördjupade samarbetet att det privata 5G-nät som redan finns i den 750 meter djupa gruvan i Kankberg moderniseras och byggs ut och kopplas sedan ihop med det specialutvecklade innovationsnätet i NorthStar-programmet. Lite förenklat kan man säga att Bolidens 5G-nät får en ny hjärna och får därmed tillgång till helt nya tekniska förmågor som positionering, network slicing och edge computing.

– Vi går nu in i en spännande fas i vårt samarbete med Telia och Ericsson. För oss handlar den här satsningen om att stresstesta 5G på riktigt och utforska helt nya funktioner i 5G-nätet – som att kunna prioritera datatrafik mellan olika fordon och maskiner i gruvan. Så att varje uppkopplad sak har precis den kapacitet, stabilitet och säkerhet som krävs. Viktigt då digitaliseringen går snabbt framåt och vi får alltmer avancerad uppkopplad utrustning i gruvan – vilket ställer större krav på näten. Ett annat syfte är att utvärdera hur det är bygga och förvalta 5G-nät hundratals meter under jord, säger Stefan Castehav, fokusområdesansvarig för gruvautomation på Boliden.

Ett annat område Boliden kommer att titta på inom ramen för NorthStar-samarbetet är positionering via 5G-nätet för att ännu mer precist kunna lokalisera både personal och maskiner. Viktigt vid t.ex. nödsituationer – men även viktigt för att övervaka fjärrstyrda och autonoma maskiner och fordon.

Telia levererar sedan tidigare en helhetslösning av olika kommunikations- och IT-tjänster till Boliden – bland annat ett privat 5G-redo mobilnät i Aitik, Sveriges största koppardagbrott.

Om NorthStar
I dagsläget deltar en handfull utvalda företag och verksamheter i NorthStar-programmet, bland annat Magna, Luleå Tekniska Universitet och AstaZero, en fullskalig testmiljö för automatiserade transportsystem utanför Borås som drivs av forskningsinstitutet RISE. Rent tekniskt består innovationsnätet i NorthStar av ett nytt 5G core-nät, själva hjärnan i ett mobilnät, som är integrerat mot Telias befintliga, publika 5G-nät som nu snabbt rullas ut över landet och som redan täcker 90 % av befolkningen. Företag kan också bygga lokala nät på exempelvis testsajter eller forskningsanläggningar och koppla upp dessa mot innovationsnätet, oavsett var i Sverige de är verksamma. Läs mer om NorthStar-programmet HÄR.

Om Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19 000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Välkommen till Telia. Bättre nät. Bättre upplevelser.

Läs mer på www.telia.se

Relaterat innehåll

Magna ansluter till Telia och Ericssons 5G-innovationsprogram NorthStar – för att förbättra trafiksäkerhet

Magna, en av de största leverantörerna till bilindustrin, går med i Telia och Ericssons 5G-innovationsprogram NorthStar för att vidareutveckla och förbättra lösningar för avancerade förarassistanssystem (ADAS). Den senaste 5G-tekniken för millimetervågor kommer att testas i ett nytt privat 5G-nät som byggts på Magnas testbana i Vårgårda – en av de första installationerna av sitt slag i Sverige.

Telia och Ericsson lanserar NorthStar - nytt innovationsprogram för 5G i industrin

Det nya programmet NorthStar ger industribolag tillgång till en helt ny 5G-innovationshubb där de kan utforska de senaste 5G-teknikerna som network slicing och positionering. Inledningsvis kommer programmet fokusera på fordonsindustrin och utvecklingen av smarta och hållbara transportlösningar. Första kunden är AstaZero, en testmiljö för automatiserade transportsystem som drivs av RISE.

Foto: Brightnest

Telia och partners beviljas EU-finansiering för dedikerade 5G-nät som aktiverar banbrytande digitaliseringsprojekt

Med ny EU-finansiering ska Telia bygga dedikerade 5G-nät med de senaste tekniska förmågorna på fem platser i Sverige. De avancerade näten kommer bära banbrytande projekt för digital innovation inom viktiga samhällsområden som transport och logistik, jordbruk samt sjukvård, där RISE blir partner i ett projekt och Region Stockholm leder det andra. De dedikerade näten ansluts också till Northstar.

Välkommen till Telia

I över 165 år har vi skapat fler möjligheter för fler människor. Det är vårt arv, vår drivkraft och vår framtid. Med cirka 19000 medarbetare i sju länder, varav 4 100 kollegor i Sverige, erbjuder vi den bästa uppkopplingen i de bästa näten och fortsätter att investera och innovera för ett mer digitalt och hållbart samhälle. Från torpet till storstaden, kontoret till vardagsrummet och från vårdcentralen till bussresan skapar vi en bättre vardag. Det är Telia.

Läs mer på www.telia.se
Drift och avbrott hittar du på: https://www.telia.se/privat/driftinformation