Världspremiär av NASA - A Human Adventure

PRESSMEDDELANDE 27 januari 2011

I morgon, fredag den 28 januari öppnar NASA – A Human Adventure på Tekniska museet i Stockholm. I morse hölls presskonferens i närvaro av Ann Follin, chef för Tekniska museet, Deborah Rivera, ansvarig för strategiska partnerskap på NASA, Fred Weijgertse, VD på produktionsbolaget John Nurminen Events, Matthew Barzun, USA:s ambassadör i Sverige, Johan Marcopoulos informationsansvarig på Rymdstyrelsen samt Christian Mörner försäljningsansvarig Discovery Network Nordic.

Utställningen är på över 2 000 kvm och visar upp över 250 rymdobjekt och repliker. Det är en av de största satsningar som NASA har gjort utanför USA:s gränser. Ann Follin inledde med att säga hur stolt museet är över att ha fått världspremiären av tidernas största turnerande rymdutställning.
- Det är fantastiskt att Tekniska museet och Sverige har fått möjligheten att vara först ut i världen att visa utställningen.

Utställningen är ett strategiskt partnerskap mellan NASA och produktionsbolaget John Nurminen Events och kommer att resa runt i Europa under 5 års tid.
- Vi vill informera människor om vad vi på NASA gör och tillsammans utforska det okända. Vi hoppas att utställningen kommer att skapa en undran, aha-upplevelser och glädje att utforska de mänskliga element som har tagit oss till rymden, sa Deborah Rivera som är ansvarig för strategiska partnerskap på NASA.

- Vi är stolta över samarbetet med NASA och Tekniska museet och det är en ära att få presentera utställningen. I rymdutforskningens början fanns det inte högteknologiska datorer, som det finns idag, utan det handlade om kunskap och handkraftverk. Det är just de mänskliga elementen som har tagit oss dit vi är idag inom rymdindustrin, sa Fred Weigertse VD på John Nurminen.

USA:s ambassadör Matthew Barzun reflekterade bakåt i tiden om hur kampen för 50 år sedan om att vara först i rymden har lett till samarbeten världen över.
- Vi kommer att kunna lära oss mycket av det mänskliga äventyret som utställningen visar på.

Mediepartner för utställningen är Discovery Network Nordic.
- Rymden och dess mysterium har passionerat våra tittare i alla tider och det är en stor ära för oss att vara partner i utställningen”, sa Christian Mörner.

Johan Marcopoulos pratade om Sveriges rymdforskning.
- Sverige är framgångsrika inom rymdforskningen och vår rymdindustri bidrar mycket till den internationella rymdforskningen”, sa Johan Marcopoulos.

Se pressvisningen på YouTube

Högupplösta pressbilder

Joanna Sundström Greatness PR
tel 0733-466662 joanna.sundstrom@greatness.se

Ulrika Forsberg, kommunikationschef på Tekniska museet
Tel 08-450 56 49 ulrika.forsberg@tekniskamuseet.se

Mer om utställningen
www.tekniskamuseet.se
www.ahumanadventure.com

Prenumerera på nyheter från Tekniska museet via e-post eller RSS. Mer information hittar du på
tekniskamuseet.se/press

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 318 240 besökare 2009.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00