VAD GÖR MAN NÄR MAN HITTAR EN KOPIA AV SITT PLAGG?

samband med museets utställning Likt/unikt tar Svensk form upp frågan om modeformgivaren och designskyddet. Onsdag 12/11 kl 18 blir det ett samtal om mode och juridik med designern Camilla Norrback och immaterialrättsexperter från Brann AB.

Hur gör man för att skydda sina idéer och hur hanterar man situationen när man hittar en kopia av sitt plagg? Kvällen tar upp möjliga förhållningssätt till varumärkesbyggande, upphovsrätt, mönsterskydd och inspiration utifrån en designers utgångspunkt. Som formgivare kan det vara svårt att hinna fundera kring juridiska frågor och denna kväll erbjuder lite tips och råd.

-Det här är viktiga frågor som berör många verksamma inom kreativa yrken. Tekniska museet har med utställningen Likt/unikt velat uppmärksamma kopieringens och plagieringens roll i samhället - såväl de positiva som negativa sidorna. Den här kvällen fokuseras på modedesign, men problematiken är gränsöverskridande, säger Åsa Lindgren, projektledare på Tekniska museet.

Efter samtalet ges en introduktion till utställningen Likt/unikt, en utställning som lyfter fram betydelsen av immaterialrätt och diskuterar vad det innebär i praktiken. På plats finns även Branns experter tillgängliga för kostnadsfri enskild konsultation.

Kvällen är ett samarbete mellan Tekniska museet, Svensk Form och Brann AB.

Fri entré men föranmälan krävs.

LÄS MER OM
Svensk form Camilla Norrback Brann AB

PRESSBILDER

INFORMATION
Åsa Lindgren, projektledare, 08-450 57 52.
Roxane Pisarska, informatör, 08-450 57 02, 070-245 91 98.

Läs mer om evenemanget

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 305 746 besökare 2007.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00