Urbana trädgårdsnördar lär trångbodda att odla på höjden

Knappt har surdegstrenden blåst över innan vi anar nästa stora hype: att anlägga vertikala trädgårdar i köksfönstret med hjälp av rymdteknik. På vårsäsongens sista Nördcafé lär vi oss allt om hydrokulturodling.

Anna Karlin och Louise Dahl har precis installerat sitt odlingssystem Tube Garden i ett av Tekniska museets fönster. Basilika, mynta och koriander växer ur plaströr helt utan jord i ett självbevattnande system.

Anna och Louise är trädgårdsingenjörer på företaget Green Fortune och jobbar egentligen mest med att skapa växtväggar till företag. Men på nördcaféet berättar de också hur man lätt kan bygga ihop sitt eget hydrokultursystem med grejer man hittar hemma.

-"Det behövs egentligen bara ett rör, en pump, en vattenbehållare och lite näring, sen kan man sätta igång" säger Anna Karlin.

De flesta kryddor och grönsaker vi köper i mataffären är odlat vertikalt och utan jord. Det sparar utrymme, och man slipper många av de bakterier som gillar att leva i jorden.

Tekniken utvecklades från början på rymdstationen där man har väldigt begränsat med utrymme, och måste undvika att ha jord som inte håller sig på plats. Men trångbodda innerstadsbor har precis samma problem som astronauterna, så den här odlingstekniken passar perfekt även för oss i storstäderna.

Trädgårdsnördar på Tekniska museet
Tid: Lördag 14/5 klockan 10 – 15
Plats: Tekniska museet, Museivägen 7

Nördcaféet livesänds på tekniskamuseet.se/nordcafe, där man också kan se tidigare nördcaféer.

För mer information:
Pressbilder, länkar och mer information.

Calle Ros-Pehrson, Tekniska museet
calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 318 240 besökare 2009.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00