Uno Milton 80 år

I snart 45 år har modelljärnvägen fascinerat besökare på Tekniska museet. Bakom modellen står Uno Milton, en av Sveriges främsta modelljärnvägsentusiaster. Söndagen 5 augusti fyller Milton 80 år och med anledning av det bjuder Tekniska museet besökarna på tårta. Men även lördagen går i modelljärnvägens tecken! Mer än 3 500 timmars arbete under sju års tid ligger bakom modellen. Alla detaljer är gjorda för hand och målet var att det skulle bli så verklighetstroget som möjligt. Modellen byggdes ursprungligen till SJ:s 100-årsjubileum 1956 men blev inte klar i tid och placerades i stället på Tekniska museet. Ända sedan barnsben har Uno Milton fascinerats av tåg och järnvägar. Modelljärnvägar har varit hans hobby i mer än 65 år nu. När Milton och Karl-Gustav Lundqvist fick uppdraget att bygga modelljärnvägen gick en dröm i uppfyllelse. Modellen är skalenligt byggd och tåg och vagnar är exakta kopior av verkliga förebilder från 1950-talet. Totalt består banan av 30 meter räls och tågen går självklart i skalenliga hastigheter. Modellen är sammanlagt sex gånger tre meter och återspeglar svensk natur. Den är byggd av sönderrivet papper som har blandats med tapetklister (papier-maché). För mer information och pressbilder: Roxane Pisarska Informatör/ PR Officer Tekniska Museet/ National Museum of Science and Technology Museivägen 7 Box 27842 SE- 115 93 Stockholm Tel: +46-8-450 57 02 Mob: +46-702 45 91 98 roxane.pisarska@tekniskamuseet.se www.tekniskamuseet.se