Ullspinneri i Skåne årets industriminne

I flera år har eldsjälar restaurerat maskinpark, vattenhjul och byggnad för ett långsiktigt bevarande. Svenska industriminnesföreningen har nu utsett Strömsborgs Ullspinneri till årets industriminne 2011. Lördagen 17 september kl 13 överlämnas utmärkelsen till Osby Hembygdsförening.

Den autentiska industrimiljön kring Strömsborgs Ullspinneri med sin fungerande maskinpark och sina kulturhistoriska byggnader är en viktig regional resurs av hög kvalitet. Anläggningen och miljön är upplevelserik och bidrar till kunskap kring landskapet, och särskilt kvinnors arbetsvillkor.
Spinneriet som anlades 1837 representerar en småskalig industri av en typ som varit vanlig över hela landet. Idag finns en välbevarad fabrik, där besökare kan följa ullens och garnets väg genom kardhall, spinneri, tvättrum, färgeri och torkavdelning.
Lördagen den 17 september hålls en prisutdelning där Jan af Geijerstam, ordförande i Svenska Industriminnesföreningen överlämnar utmärkelsen till Osby Hembygdsförening. Till prisutdelningen kommer också Göran Tunhammar, landshövding i Skåne län, med flera andra.

Prismotivering

Strömsborgs Ullspinneri i Osby kommun tilldelas utmärkelsen Årets Industriminne 2011 för ett lyckosamt och långsiktigt bevarande av en småskalig och autentisk industrimiljö. Tillsammans med omkringliggande kulturhistoriska byggnader vid Helge å och i kombination med spinneriets numer i huvudsak fungerande maskinpark är Strömsborgs Ullspinneri en viktig regional resurs av hög kvalitet. Anläggningen och helhetsmiljön är upplevelserik och bidrar till kunskapsutveckling kring landskapet och speciellt kvinnors arbetsvillkor. Spinneriet är en besöksvänlig representant för en småskalig industri av en typ som varit vanlig över hela landet.

För mer information:
För pressbilder, länkar och mer information.

Calle Ros-Pehrson, pressansvarig, Tekniska museet
calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

Jan af Geijerstam, ordförande Svenska Industriminnesföreningen (SIM)
jan@geijerstam.se

Magdalena Tafvelin Heldner, Tekniska museet
magdalena.tafvelin.heldner@tekniskamuseet.se

Jenny Hällström, Föreningen Industrihistoria i Skåne
jenny.hallstrom@byggark.lth.se

Erik Ralsgård, ordförande i Osby Hembygdsförening
0479-13532

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 323 398 besökare 2010.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00