Tekniska museet betatestar nationellt databassök

Från och med idag, måndag 13/6, finns en betaversion av en ny söktjänst för föremålsdatabaser på Tekniska museets webbsida. I applikationen kan man på ett enkelt och roligt sätt klicka sig runt bland miljontals föremål som finns i de svenska kulturarvsinstitutionernas samlingar – allt samlat på ett ställe.

Letar du efter 1870-talets dammsugare? Askan från Eyafjallajökull som satte halva jordens flygtrafik ur spel? Eller kanske datortillbehör från Östergötland? I söktjänsten som betatestas på Tekniska museets webbplats från och med idag kan du hitta det mesta. Just nu är 3 662 114 föremål sökbara, och ytterligare tio tusen objekt tillkommer varje vecka. Sökapplikationen samlar föremål från ett 20-tal kulturarvsinstitutioner som är anslutna anslutna till K-samsök, och gör det lätt för användaren att sortera på märke, tillverkningsår, eller ursprungsort.

Den nya söktjänsten är baserad på applikationen S&S, som är framtagen på initiativ av Statens historiska museer, Västarvet, Statens maritima museer och Tekniska museet. S&S är en generell och anpassningsbar sökplattform som använder K-samsök som källa och som gör det möjligt för de kulturarvsinstitutioner som önskar att implementera den på sin egna webbplatser.

Sökfunktionen hittar du här: http://www.tekniskamuseet.se/1/search.html

Om K-samsök (SOCH)
K-samsök fungerar som en kopplingsdosa mellan de anslutna institutionernas databaser och de organisationer, företag och andra som vill använda informationen i egna tillämpningar (t ex på webbplatser eller i mobila lösningar). Syftet med K-samsök är att det ska bli enklare för fler att få tillgång till och dra nytta av all museiinformation som finns samlad i en lång rad databaser runt om i Sverige.

Till pressmeddelandet, länkar och bilder på Tekniska museets webb.

Kicki Miles, Webbansvarig, Tekniska museet
kicki.miles@tekniskamuseet.se

Calle Ros-Pehrson, Informatör, Tekniska museet
calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 318 240 besökare 2009.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00