Stipendiater utsedda i Utställningen Unga Forskare

Vid avslutningsceremonin av Utställningen Unga Forskare på Kungl. Vetenskapsakademien delade utbildningsminister Lars Leijonborg ut resestipendier och de som ska representera Sverige vid European Union Contest for Young Scientist tillkännagavs. Årets omgång av utställningen bestod av 53 projektarbeten inom området för naturvetenskap och teknik som under söndagen och måndagen har visats för allmänheten och en jurygrupp på Tekniska museet i Stockholm. Stipendiaterna Hampus Lundgren och Carl Fredrik Appel: Gentystning genom RNAinterferens Robert Piehl-Fridqvist och David Andersson: Konstruktion och analys av teslaspole Johan Jensen: Tåkerns skäggmesar – en evolutionär studie Maria Hallbeck, Maria Ulnes och Kajsa Kroneld Viktorsson: Järnoxiderande bakterier i ny miljö Anna Polyakova, Maria Johansson och Emely Daubney: Naturligtvis! – en naturvetenskaplig bok för mellanstadiet Saba Rahimi, Ankur Pandita och Arkin Derakhshin: Förändras den antibakteriella förmågan hos modersmjölken under de tre första månaderna i ett barns liv Nicole Nova: Aktivationen av Liver X Receptor påverkar osteoklasternas funktion Emma Strömdahl: Utryckningsmönstret för genen PTF1a i kycklingögats näthinna Ida-Marie Andersson: Det mänskliga minnet Ebba Torgerson: Inventering av Gåsö flora Maria Svensson: Att leva med HIV i Sverige respektive Sydafrika Tobias Mattson: Manakraion Per Grundström: Jämförandestudie mellan svenska och utländska massakvaliteter Anna Olsson: Agöprojektet; stränder och kuststräckor BioMed Camp, Bergen, Norge Jakob Wärnhjelm: Atomer och stål Anders Johansson och Gustav Näslund: Microlyft Simon Edwardsson: Avancerad Kalkylator Mer information om stipendierna: http://www.fuf.org/uuf/Stipendier.pdf Sammanfattning av de deltagande projekten: http://www.fuf.org/uuf/Projekt20uuf2007.pdf INFORMATION Ulrika Forsberg, projektledare E-post: ulrika.forsberg@fuf.org Mobil: 070-937 69 92 Hanna Palmqvist, Pressansvarig E-post: hanna.palmqvist@fuf.org Mobil: 073-349 06 94 Hemsida: www.fuf.org/uuf Roxane Pisarska Informatör/ PR Officer Tekniska Museet/ National Museum of Science and Technology Museivägen 7 Box 27842 SE- 115 93 Stockholm Tel: +46-8-450 57 02 Mob: +46-702 45 91 98 roxane.pisarska@tekniskamuseet.se www.tekniskamuseet.se