SPARKRAV FÖR TEKNISKA MUSEET

Tekniska museet måste spara 5,5 miljoner kronor. Utöver personalminskningar genomför museet besparingar genom omstrukturering och effektivisering av verksamheten. Besparingarna inleds omgående med sikte att nå full effekt år 2012.

Bakgrunden är dels att Tekniska museets avtal med TeliaSonera och Ericsson för stöd till förvaltandet av de telehistoriska samlingarna löper ut, dels att avkastningen av för Tekniska museets fonderade medel minskat på grund av den ekonomiska krisen.

- När intäkterna minskar måste vi anpassa våra kostnader för att kunna fortsätta att arbeta med förnyelse av verksamheten. Det innebär också att vi måste arbeta på ett smartare och mer kostnadseffektivt sätt. Målsättningen är att så långt som möjligt undvika att detta drabbar besökarna, säger museidirektör Ann Follin.

Totalt berörs 12 tjänster av besparingarna. Personalminskningen kan delvis lösas genom naturlig avgång eller att vakanta tjänster inte återbesätts, men därutöver måste 7 personer sägas upp. På förslag från de lokala facken ges den personal som stannar kvar även möjlighet till deltidstjänst. Tekniska museet omfattas av det statliga trygghetsavtalet vilket innebär att de uppsagda erbjuds omställningsprogram via Trygghetsstiftelsen.

- Det är väldigt tråkigt att kompetenta medarbetare måste lämna oss och som arbetsgivare är vi måna om att processen blir så bra som möjligt. Självklart kommer det också att bli tufft och ställa höga krav på oss som är kvar, säger Ann Follin.

För mer information:
Ann Follin, museidirektör, 070-540 56 63
Ulrika Forsberg, kommunikationschef, 073-962 42 97, 08-450 56 49

FAKTA TEKNISKA MUSEET
Med lekfullhet och vetenskapligt djup vill Tekniska museet spegla teknik i förändring - i samtiden, med historien som utgångspunkt och framtiden runt hörnet.

Stiftare
Stiftarna är Ingenjörsvetenskapsakademien, Svenska Uppfinnareföreningen, Sveriges Ingenjörer och Svenskt Näringsliv. Hälften av styrelsens åtta ledamöter utses av stiftarna och hälften av staten.

Finansiering
Museet finansieras dels av staten genom anslag från Kulturdepartementet, dels av bidrag från olika stiftelser, fonder, näringsliv, myndigheter och organisationer samt av egna intäkter från bland annat entrébiljetter, visningar, undervisning och lokaluthyrning. 2008 var Tekniska museets omsättning drygt 80 mkr och museets personal uppgick till 64 tillsvidareanställda personer.

Antal besökare
Under 2008 hade Tekniska museet mer än 305 000 besökare till sina erbjudanden. Besöksantalet har ökat med 60 % sedan 2007.

Verksamhet
10 000 kvm utställningar, pedagogiska program, visningar, konferensverksamhet, restaurang, bibliotek och arkiv, butik och Sveriges enda 4D-bio. I november öppnar en utställning om energi och miljö.

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 305 403 besökare 2008.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00