Rymdrock och retroromantik när Tekniska museet öppnar klubb

Under Kulturnatten den 9 april gästar den rymdinspirerade rockklubben Space A Go Go Tekniska museet. Med inspiration från 1960- och 70-talens rymdfeber skapar liveband, DJ:s och videoinstallationer en kväll med magisk atmosfär i Museiparken på Gärdet.

Tillsammans med skivbolaget Airwaves music bjuder Tekniska museet in till en helkväll med fokus på spacerock, science fiction och retrofuturism, en hyllning av eran då framtiden fortfarande var hypermodern.

På väggarna projiceras en färgsprakande ljusshow, och luften fylls av tonerna av electronica och spacerock från DJ-båsets Sasha (Cul De Sac), Ultra El! och Fly Interzone. Under kvällen spelar också Chicken El Diablo, instrumentalrockbandet som hyllats av både musikrecensenter och andra band som till exempel Bob Hund.

Vill man ta en paus från dansgolvet kan man passa på att ta en tur i museets utställningar. Förutom NASA - A Human Adventure, som stänger 18.00, är museets övriga utställningar öppna till tolvslaget under Kulturnatten. Biografen Cino4, med 3D-film och stolar som rör sig får också några extrainsatta gratisföreställningar för de som är först till kvarn.

Kulturnatt på Tekniska museet
Tid: Lördag 9 april kl. 21 - 02 (utställningen NASA - A Human Adventure stänger 18:00)
Plats: Tekniska museet, Museivägen 7

Live: Chicken El Diablo
DJs: Ultra El!, Sasha (Cul de Sac) & Fly Interzone.

Fri entré!

För mer information:
Mer information och pressbilder hittar du här

Calle Ros-Pehrson, informatör, Tekniska museet
calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

Prenumerera på nyheter från Tekniska museet via e-post eller RSS. Mer information hittar du på
tekniskamuseet.se/press

Airwaves music ger ut alternativ rockmusik, främst inom genrerna postrock, krautrock, spacerock och psykedelia. Det stockholmsbaserade skivbolaget driver också den årliga festivalen Krautrock på Södra Teatern.

Chicken El Diablo spelar krautrock-inspirerad psykedelia, med referenser till band som Can, Neu, Cluster, Sonic Youth och Spacemen Three. Deras album "Love it or level it" som släpptes på Airwaves Music 2008 hamnade på andra plats bland recenserade skivor det året.

DJs:
Oskar Moberg spelar i banden Happiness och Estroboscorpio och som soloartist i elektronikaprojektet Ultra El!

Sasha Lindskog driver den ambulerande klubben Cul De Sac, som spelar svängig library, Italiensk progg, psykedelisk funk och annan dansant esoterika. Kvällen till ära kommer han att spela ett set med rymdrelaterad musik ur sin omfattande samling.

Fly Interzone - rockklubben som också är ett flygbolag - bidrar till den kosmiska stämningen med bl a tysk krautrock och fransk spacerock .

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 318 240 besökare 2009.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00