Rekordmånga besökare – succéutställningen Game On 2.0 förlängs

Rekordmånga besökare – succéutställningen Game On 2.0 förlängs

Sedan Game On 2.0 öppnade på Tekniska museet har antalet besökare varit rekordhögt. Dataspelsutställningen lockar både småbarnsfamiljer, seniorer och tuffa tonårsgäng. Nu förlängs utställningsperioden till 28 september 2014, och flera spelnyheter flyttar in.

Redan under första veckan efter att världens största dataspelsutställning Game On 2.0 öppnat var publiktrycket högt, och under jullovet slogs alla tidigare besökarrekord. Nu står det klart att succéutställningen från Barbican i London förlängs till den 28 september 2014.

Det är inte bara inbitna spelentusiaster som letat sig till Tekniska museet. Här samlas småbarnsfamiljerna, tuffa tonårsgäng och mor- och farföräldrar för att spela tillsammans. – Alla har något att lära och berätta för varandra, och man ser direkt hur socialt spelandet egentligen är, säger Anna Westerling, projektledare på Tekniska museet.

I samband med förlängningen flyttar också den allra senaste dataspelstekniken in i utställningen. Besökare kommer snart att kunna prova den nya spelkonsolen Ouya och så småningom även rörelsekontrollen Leap Motion. Fler spelnyheter lanseras kontinuerligt i Game On 2.0 under våren.

Att dataspel är viktigt för människor råder det ingen osäkerhet om, och det verkar som att Sverige och våra grannländer upplever en ny guldålder för dataspel – med flera av de världsledande företagens huvudkontor i Stockholm. Med Game On 2.0 startar Tekniska museet därför en flerårig satsning på att samla, dokumentera och visa dataspelshistorien.

Kort om oss
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 300 468 besökare 2013.