Pristagare i tävlingen Zink utsedda

2007-11-24 Idag avgjordes den tävling som utlystes bland konst- och designelever där uppdraget bestått i att tillverka ett bruksföremål i zink. Andrapriset på 15 000 kr gick till Anna Rongedal från Linköping för hennes adventsljusstake för trångbodda. Motiveringen löd: ”Denna ljusstake visar på ett enkelt och tydligt koncept, väl genomfört i form och konstruktion. Formgivaren har plockat upp tillverkningstekniker som traditionellt använts för zink. Dessa tekniker medverkar på ett aktivt och naturligt sätt i att ge ljusstaken karaktär. Associationerna till ’rysk docka’ eller ’kinesisk ask’ skapar ett objekt som genererar både nyfikenhet och delaktighet. ” Tredjepriset på 10 000 kr gick till Niclas Uneryd från Motala för ljushållaren ”Torso”. Motiveringen löd: ”Tredjepris går till ett objekt som i sin enkelhet och genom sin referens till torson skapar överraskande mycket karaktär. Möjligheten att skjuta in delarna i varandra, och detaljlösningarna i sammanfogningarna på föremålets undersida, skapar ett väl genomtänkt koncept som känns förankrat i de tekniker som brukats i traditionen vid tillverkningen av zinkföremål.” Inget förstapris. Något förstapris delades inte ut på grund av att jurymedlemmarna (glasformgivaren Carina Seth Andersson, industridesignern Olle Gyllang och silversmeden Anders Ljungberg) inte ansåg att nivån på de inlämnade bidragen var tillräckligt hög. Tävlingsbidragen visade på en alltför snäv inriktning, tjugonio av trettionio bidrag befanns vara ljushållare av olika slag. Dessutom ansåg man att alltför få bidrag var avsedda för bruk i miljöer där den för zinken speciella patinan framträder. Tävlingen kommer att utlysas även nästa år då en ny chans ges att vinna 25 000 kr. För mer information Roxane Pisarska, informatör, 08-450 57 02, 070-245 91 98, roxane.pisarska@tekniskamuseet.se För pressbilder www.tekniskamuseet.se/press/prisadzink Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 187 000 besökare 2006. Roxane Pisarska Informatör/ PR Officer Tekniska Museet/ National Museum of Science and Technology Museivägen 7 Box 27842 SE- 115 93 Stockholm Tel: +46-8-450 57 02 Mob: +46-702 45 91 98 roxane.pisarska@tekniskamuseet.se www.tekniskamuseet.se