Pressvisning: HJÄRTA SPEL – konstutställningen som hyllar dataspelskulturen

Pressvisning: HJÄRTA SPEL – konstutställningen som hyllar dataspelskulturen

Super Mario som akvarell, ett princessporträtt bestående av en enda pixel, och märkliga spelvärldar i form av virtuella konstinstallationer – Hjärta spel är Datamuseets senaste vandringsutställning som hyllar spelkulturen. Under våren 2013 gör den ett första turnéstopp på Tekniska museet i Stockholm.

Hjärta spel är en utställning som tänjer på gränserna och ifrågasätter vad som är finkultur och vad vissa kallar skräpkultur. Kan Super Mario hänga på ett museum? Kan digitala målningar vara konst på samma sätt som oljemålningar på duk? Kan finkulturella verk av etablerade konstnärer hänga sida vid sida med konceptskisser från ett spelföretag?

I utställningen visas verk av framförallt svenska konstnärer, men även vissa utvalda från övriga Europa och USA. Vissa av dem är digitala och interaktiva, andra är broderade med garn. Här finns porträtt som består av en enda pixel och fullskaliga dräkter som efterliknar spelhjältarna in i minsta detalj – alla med en koppling till dataspelens värld. Hjärta spel är en utställning som lockar och utmanar såväl spelare som en traditionell konstpublik.

Hjärta spel slår upp dörrarna för allmänheten den 2 februari kl. 11.30 med en öppen vernissage, och visas på Tekniska museet till och med 21 april 2013. Se inbjudan till vernissage här.

Pressvisning Hjärta spel
Tid: torsdag 31 januari kl. 10:00
Plats: Tekniska museet, Museivägen 7, Stockholm

För anmälan och mer information:
Calle Ros-Pehrson, pressansvarig
calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

Kort om oss
Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 379 543 besökare 2011.