Pressinbjudan Dataspel

Dataspel Nu öppnar vi en utställning om historien och kulturen kring dataspel i Sverige. Utställningen fokuserar både på spelen och hårdvaran. Den tar upp spel som kulturell yttring, socialt och vetenskapligt fält och som miljardindustri. Prova Sveriges första spel och ett axplock från de första kommersiella utvecklarna, prova på e-sport, gör ditt eget spel, sök spelindustrins rötter eller kika in bakom de svenska spelbolagens kulisser. Välkommen på pressvisning torsdag 17 januari kl 10.00. Introduktion med Peter Blom, utställningsproducent. För ackreditering kontakta Roxane Pisarska, informatör, 08-450 57 02, roxane.pisarska@tekniskamuseet.se senast 16 januari. Sedan hemdatorns intåg har dataspel till stor del varit den drivande kraften i datorns utveckling. Söker man efter dataspelshistoria på nätet hittar man en stor mängd information, men nästan uteslutande kring den amerikanska och den japanska utvecklingen. Utställningen Dataspel skriver in Sverige i denna historia. Norden och framför allt Sverige har en lång och spännande historia inom utveckling av dataspel. Spelbranschen räknas nu som en av världens största underhållningsbranscher, en bransch där Sverige har en välrenommerad position. Dataspel är den första utställningen som visar Sveriges kultur och historia kring dataspel. Den togs fram inom projektet Spela roll, ett projekt för att synliggöra och diskutera dataspelens roll i Sverige. Den öppnade på IT-ceum i Linköping 6 juni 2007 och öppnar nu på Tekniska museet i Stockholm 19 januari 2008 under namnet Dataspel. För mer information Nils Olander, intendent, 08-450 56 80, nils.olander@tekniskamuseet.se Roxane Pisarska, informatör, 08-450 57 02, 070-245 91 98, roxane.pisarska@tekniskamuseet.se För pressbilder www.tekniskamuseet.se/press/dataspel Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 294 574 besökare 2007.