Paraboler flyttar in på Tekniska museet

Nu öppnar en utställning om paraboler och deras betydelse ur ett mångkulturellt perspektiv på Tekniska museet. Genom nyinsamlat bild- och intervjumaterial berättas här om ett antal familjer i Norra Botkyrka och vad parabolerna betyder för dem. Utställningen som tidigare visats på Mångkulturellt Centrum i Fittja har kompletterats med mer bakgrundsmaterial inför nyöppnandet. Ett nytillskott i utställningen är även den husfasad som byggts av barn och ungdomar i Framtidsverkstan i Fittja. Fasaden visar hur parabolerna är ett naturligt inslag i barnens vardag. Under höstlovet vecka 44 kommer en del av dem till Tekniska museet för att fortsätta fasadbygget tillsammans med museets besökare. Utställningen bygger på en samtidsdokumentation om TV-tittande i Norra Botkyrka och är en del av projektet Riksradio och parabol, teknik för mångkulturell nyfikenhet och kulturell identitet 1930-2006. I projektet dokumenteras och utforskas sambanden mellan radiolyssnandet i Sverige på 1930-talet och användandet av parabolantenner idag. Bangla TV, Kurdsat, RTR Planeta, Ischtar TV, Al-Jazeera. Idag kan man med hjälp av en parabolantenn titta på TV-program sända via satellit från hela världen. I Norra Botkyrka kan många svenskar med utländsk bakgrund följa program från sitt gamla hemland. Nyheter, sport, barnprogram och film sänds på flera tusen TV-kanaler och en mängd olika språk. Utställningen om parabolantenner öppnade 18/1 på Mångkulturellt centrum i Botkyrka och visas på Tekniska museet 22/9-4/11- 2007. För mer information Roxane Pisarska, informatör, 08-450 57 02, 070-245 9198, roxane.pisarska@tekniskamuseet.se Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 187 000 besökare 2006. Roxane Pisarska Informatör/ PR Officer Tekniska Museet/ National Museum of Science and Technology Museivägen 7 Box 27842 SE- 115 93 Stockholm Tel: +46-8-450 57 02 Mob: +46-702 45 91 98 roxane.pisarska@tekniskamuseet.se www.tekniskamuseet.se