Nominering till designpris för Tekniska museet

Boken Telefonen, en designhistoria har nominerats till Svenska Designpriset i klassen Redaktionell print – Bok. Den är formgiven av Mia Erlandsson och fotografierna är tagna av Truls Nord, båda verksamma vid Tekniska museet i Stockholm. Texten är författad av designhistoriker Lasse Brunnström. I boken tecknas för första gången telefonens typutveckling och designhistoria, från 1800-talets sakliga, ingenjörsritade konstruktioner till 2000-talets modebetonade och multifunktionella mobiltelefoner. - Jag tycker det är givande och inspirerande när det kreativa arbetet på ett tekniskt museum blir uppmärksammat och uppskattat, säger Mia Erlandsson. Hon har tidigare i år tilldelats 1:a pris i ”Kollas” grafiska designtävling i kategorin Affischer för sitt arbete med lanseringsaffischen för utställningen Racerbilar. Svenska Designpriset är en tävling i grafisk kommunikation som arrangeras av Batteri Kommunikation AB och samarbetspartner är CAP & Design. Telefonen, en designhistoria gjordes i anslutning till utställningen Älskade telefon på Tekniska museet som slog upp portarna för allmänheten 22/10 2005. Utställningen är permanent och visar guldkorn ur museets världsunika telefonsamling. Telefonen, en designhistoria Format: 165x235 Omfång: 352 sidor Företag: Tekniska museet Uppdragsgivare: Atlantis bokförlag, Tekniska museet Utgivningsår: 2006 Designer: Mia Erlandsson Projektledare: Pontus Reimers Fotograf: Truls Nord För mer information Roxane Pisarska, informatör, 08-450 57 02. 070-245 91 98, roxane.pisarska@tekniskamuseet.se Se även www.designpriset.se Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 187 000 besökare 2006.