Krautrockfestival med Hula-Hula på Tekniska museet

En ananas har spetsats på Fernsehturm, Hula-Huladansare smälter in i folkvimlet på Potzdamer Platz och på sandstranden kan man nästan känna doften av bratwurst med sauerkraut. Lördagen den 6 augusti är dags för Berlin – Hawaii, en endagsfestival på Tekniska museet med liveband, bar, Hula-Huladans och mästerliga DJ’s.

Efter succén med rymdklubben Space A Go Go under Kulturnatten fortsätter Tekniska museet och Airwaves Music med ännu en magisk klubbkväll. Lördagen den 6 augusti öppnar Tekniska museet dörrarna till endagsfestivalen Berlin – Hawaii.

För dagen förvandlas Tekniska museets innergård till ett Berlin som nu plötsligt delar breddgrad med Hawaiiöarna. Jehanders grus i Högdalen har lånat ut tjugo ton sand för att återskapa Hawaiis milsvida paradisstränder, där museets välvda, ärgade koppartak reser sig som en smaragdgrön våg i bakgrunden. Baren ryms i en geodetisk dom - en jätteigloo byggd av enorma mängder paraplyer.
Låt DJ’s, tropiska drinkar och en rad svenska och internationella band ta dig med på en resa från Hauptbanhof till Honolulu!
Bakom Berlin-Hawaii står Airwaves music, ett stockholmsbaserat skivbolag som ger ut alternativ rockmusik, främst inom genrerna postrock, krautrock, spacerock och psykedelia.

På scenen
:

Camera (de)
Krautrockbandet Camera har genom en serie improviserade gerillaspelningar på nolltid etablerat sig som ett av Berlins mest intressanta och lovande band. Var förband åt legenderna Trans Am sist de spelade i Berlin. Detta blir första spelningen utanför Berlin.
www.myspace.com/wearecamera

Audionom
Audionom har sedan starten 1999 gått igenom sin beskärda del av turbulens, med otaliga medlemsbyten, trassliga turnéintermezzon och nödvändiga viloperider. Deras unika hybrid av krautrock, space rock och post punk har dock inte förlorat något av sin självklarhet.
www.audionom.org

Rökmorsa är en trio från Stockholm som med samplingar, bas, gitarr och synthar skapar unik musik som slänger sig obesvärat mellan genrer och influenser. Funk, surf och 80tals sci-fi soundtracks i en ohelig blandning.
www.extraheads/rokmorsa

Mackaper blandar influenser som krautrock, frijazz, folkmusik och en stor dos Bo Hansson. En säregen blandning av svenskt vemod, tysk monotoni, tät psykedelia och dub, kort sagt; “the shape of orgelflum to come”.
www.myspace.com/mackaper

Ultra El! gör sinnesutvidgande elektronisk musik inspirerad av bl a Bruce Haack och 60-70- tals library. Ibland rytmiskt och dansant som Emperor Machine, ibland suggestivt och ambient som tidiga Kraftwerk.

Gurus är en finfin new wave-duo med medlemmar från kultbanden Kitchen and The Plastic Spoons och Galéns.
www.myspace.com/therealgurus

DJ’s:
Sasha Lindskog driver den ambulerande klubben Cul De Sac, som spelar svängig library, Italiensk progg, psykedelisk funk och annan dansant esoterika. Kvällen till ära kommer han att spela musik ur sin omfattande samling tropicalia. www.culdesac.se

Fly Interzone - rockklubben som också är ett flygbolag - drar upp Berlin-coefficienten med hjälp av krautrock, neue deutsche welle, psykedelia, tysk elektronica mm.  flyinterzone.com

Berlin - Hawaii på Tekniska museet
Tid: 6 augustikl 17 - 03
Plats: Tekniska museet, Museivägen 7
Pris: 100 kr. Biljetter kan köpas på Record Hunter, Tekniska museet Louie Louie och Pet Sounds.

För mer information:
www.berlin-hawaii.com
Calle Ros-Pehrson, pressansvarig, Tekniska museet
calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 323 398 besökare 2010.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00