INGET MOSSIGT MUSEUM!

Nu tycker fler av Tekniska museets sommarbesökare att museet är modernt och aktuellt. Andelen som upplever museet som mossigt har tydligt minskat. Uppgifterna kommer från Tekniska museets besökarundersökning som genomfördes sommaren 2007 och har visat ett glädjande resultat. - Det verkar som om vår satsning på förnyelse har fått effekt, säger museidirektör Anne Louise Kemdal. Nya utställningar och även Sveriges enda 4D-bio Cino4 ingår i det vinnande konceptet. Besökarna Jämfört med tidigare år har fler kvinnor besökt museet, åldersgruppen yngre än 45 år har ökat och fler som inte är bosatta i Stockholm har kommit till museet. Även andelen förstagångsbesökare har ökat, liksom medellängden på besöket som i snitt har blivit 20 minuter längre och som nu är 152 minuter. Toppbetyg till Cino 4 Nu har 4D-bion Cino4 funnits på museet sedan i januari. Mer än 76 000 besökare har sedan dess upplevt filmerna Flyg! Och Hokus Fokus med specialeffekter. Sommarens besökare ger Cino4 ett gott betyg, hela 85 procent ger Cino4 betyget nöjd och mycket nöjd. Personalens bemötande får också mycket gott betyg – 80 procent är nöjda, liksom helhetsupplevelsen av museet. Varför besöker man Tekniska museet? Majoriteten av besökarna kom för att göra någonting tillsammans med familj och vänner och få en upplevelse samt lära sig något nytt. För mer information Roxane Pisarska Informatör/ PR Officer Tekniska Museet/ National Museum of Science and Technology Museivägen 7 Box 27842 SE- 115 93 Stockholm Tel: +46-8-450 57 02 Mob: +46-702 45 91 98 roxane.pisarska@tekniskamuseet.se www.tekniskamuseet.se Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 187 000 besökare 2006.