Inbjudan till pressvisning av NASA – A Human Adventure

Tidernas största turnerande rymdutställning har sin världspremiär på Tekniska museet i Stockholm. NASA har aldrig gjort något liknande tidigare i Europa och aldrig har så många autentiska objekt visats på en och samma gång.

Utställningen är på 2000 kvm och kommer att visa över 250 autentiska föremål i original eller replika - rymdkapslar, motorer, rymddräkter, rymdteleskop och satelliter. Många av dessa föremål har aldrig tidigare visats. I fantasifullt uppbyggda miljöer visas utforskningen av rymden på nära håll, från 60-talets explosionsartade utveckling till morgondagens rymdforskning.

Utställningen öppnar för allmänheten 28 januari kl 10.00 och kommer att pågå till 6 november 2011. Därefter turnerar den runt i Europa under de kommande 5 åren. Utställningen i Stockholm kommer troligtvis vara den enda i Skandinavien.

Utställningen vänder sig till alla de som har undrat över oändligheten och jordens plats i universum – oavsett om du är astronaut eller dagdrömmare.

NASA – A Human Adventure är ett strategiskt partnerskap mellan NASA och produktionsbolaget John Nurminen Events och UAU i samarbete med Kansas Cosmosphere and Space Center. Partner är Discovery Channel.

Vid presskonferensen medverkar Ann Follin, museidirektör på Tekniska museet, Deborah Rivera Strategic Alliances Manager från NASA, Fred Weijgertse CEO från produktionsbolaget John Nurminen Events. Matthew Barzun, USA:s ambassadör i Sverige, Olle Norberg generaldirektör från Rymdstyrelsen samt Mathias Lidén presschef Discovery Channel Sverige.

Chris Orwoll VD för Kansas Cosmosphere and Space Center kommer att finnas på plats för eventuella frågor.

Efter pressträffen arrangeras en guidad visning av utställningen.

När: 27 januari 2011 kl 10.00
Var: Tekniska museet, Museivägen 7

Anmälan till: calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

Det bjuds på kaffe och smörgås.

För mer information:
Joanna Sundström Greatness PR
joanna.sundstrom@greatness.se

Calle Ros-Pehrson, Informatör Tekniska museet
calle.ros-pehrson@tekniskamuseet.se

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 323 398 besökare 2010.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00