GAYRADIONS SKIVSPELARE, MER ÄN BARA EN SKIVSPELARE

En grupp som länge varit osynlig i historie- och samtidsskrivningen är homosexuella, bisexuella och transpersoner. Nu har flera institutioner, däribland Tekniska museet, gått samman för att täta de historiska luckorna och visa att alla har rätt till sin historia. Utställningen §1 visas i sommar på Djurgården i Stockholm och är den största hittills i Sverige på HBT-temat.

Tekniska museets bidrag till utställningen består av en skivspelare som användes av Stockholms Gayradio, ett av Sveriges första närradioprogram. Skivspelaren är en gåva från Gayradion som sände för första gången torsdag 31 maj 1979. Föremålet i sig är inte unikt (en Technics SL-D2) men det har ett symbolvärde genom dess koppling till Stockholms Gayradio, ett program som varit centralt i HBT-rörelsens politiska opinionsarbete sedan starten. Symbolvärdet förstärks ytterligare då skivspelaren är ett av de första föremålen med HBT-anknytning som Tekniska museet förvärvar.

-Vi har en vision om att tillgängliggöra museet för fler. Det innebär att vi måste se historien ur olika perspektiv, höra fler historier berättas och att den gängse normen av vit, heterosexuell medelklassman måste uppdateras. Vårt bidrag till utställningen §1 må vara litet men dess symbolvärde är desto större, säger Ann Follin, museidirektör på Tekniska museet.

I utställningen deltar Armémuseum, Etnografiska museet, Historiska museet, Nobelmuseum, Riksutställningar, SIDA, Sjöhistoriska museet och Tekniska museet.

Utställningen visas i Båthall 1 vid Galärvarvet på Djurgården i Stockholm, 25/6- 24/8 2008 med öppettider tisdag till söndag 12.00 - 17.00. Under Europride 2008, 25/7- 24/8 håller utställningen öppet varje dag.

INFORMATION
Nils Olander, intendent, 08-450 56 80, nils.olander@tekniskamuseet.se
Roxane Pisarska, informatör, Tekniskamuseet, 08-450 57 02, 070-245 91 98, roxane.pisarska@tekniskamuseet.se

Om §1

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 305 746 besökare 2007.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00