Från media till Märklin

Under höstlovet väntar skojiga upplevelser för hela familjen på Tekniska museet. Med start den 29 november kan man göra tv-program, bygga till en husfasad, göra pappersraketer eller tävla i lokjakten. I mediacentret Studion får alla som någonsin drömt om att bli mediestjärna tillfälle att testa sina talanger. Här kan man prova att producera radio, tv eller en tidningssida med hjälp av kunnig personal och den senaste medietekniken. I den uppmärksammade utställningen Paraboler finns en modell av ett bostadshus gjort av barn i Framtidsverkstan i Fittja. Under höstlovet kan man träffa några av barnen och bygga till en egen husfasad! Under veckan kommer det även att fokuseras på tåg – allt från trätåg och banor för de allra minsta till högteknologiska mästerverk för konnässören. Harambee Hobby visar anläggnings- och landskapsbyggen och i hela museet pågår Lokjakten, en tävling för barn och ungdomar. Har man ett trasigt modelltåg kan man få hjälp av Märklindoktorn som finns på plats för enklare reparationer och goda råd. Är man mer intresserad av flygande fart kan man bygga pappersraketer och plan i Flygverkstaden. För mer information Roxane Pisarska, informatör, 08-450 57 02, 070-245 91 98, roxane.pisarska@tekniskamuseet.se Pressbilder www.tekniskamuseet.se/press/lov Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 187 000 besökare 2006. Roxane Pisarska Informatör/ PR Officer Tekniska Museet/ National Museum of Science and Technology Museivägen 7 Box 27842 SE- 115 93 Stockholm Tel: +46-8-450 57 02 Mob: +46-702 45 91 98 roxane.pisarska@tekniskamuseet.se www.tekniskamuseet.se