En designklassiker fyller 100 år - Coca-Cola® flaskans svenska historia

En designklassiker fyller 100 år - Coca-Cola® flaskans svenska historia

För precis 100 år sedan fick Coca-Cola flaskan sin unika kurviga form, och en historia fylld av framgångar startade. Nu öppnar Tekniska museet en ny utställning om designen bakom ett av världens mest kända varumärken – en berättelse där en svensk från Kungälv har en viktig roll.

På fina restauranger, vid turistattraktioner och i små byar i världens alla hörn finns den välkända kurviga Coca-Cola flaskan. Men få känner igen designens svenska koppling – glasingenjören Alexander Samuelsson från Kungälv, som för precis 100 år sedan fick patent på flaskan som skulle kännas igen även i mörker, och även om den slogs sönder i bitar.

I en ny utställning berättar nu Tekniska museet en lite okänd men enormt framgångsrik design- och teknikhistoria som startade för 100 år sedan, och som blev början till ett av världens mest kända varumärken.

– Coca-Cola flaskan är ett spännande exempel på hur viktig produktdesign är i innovationsprocessen. Den snillrika formen satte också igång en spännande historia av förpackningsutveckling både med nya krav på hållbarhet och nya konsumtionsmönster, vilket gör den ständigt aktuell, säger Peter Skogh, publik chef på Tekniska museet.

Alexander Samuelsson hade en bakgrund från Surte glasbruk och hade en roll som hög chef hos flasktillverkaren Chapman Root Bottling. Den kurviga flaskan blev företagets bidrag till The Coca-Cola Company’s tävling om att ta fram en flaska som särskilde sig från alla andra; som skulle kännas igen i mörker och även om den var slagen i skärvor.

Förutom att vara en del av historien bakom flaskans ursprungliga design införde Alexander Samuelsson också en viktig kultur av förpackningsutveckling inom Coca-Cola – företaget var till exempel först med att förpacka dryck i aluminiumburk, att sälja multi-pack, och att ta fram retur- och återvinningsbara PET-flaskor.

Med originalskisser och flaskor ur The Coca-Cola Company’s egna samlingar berättar utställningen på Tekniska museet om hur designen kom till, men också om hur förpackningen utvecklats från de första skisserna fram till idag.

En designklassiker fyller 100 år - Coca-Cola-flaskans svenska historia visas på Tekniska museet 7 mars till 12 april 2015.

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 354 800 besökare 2014.