DANIEL WETTERSKOG NY PUBLIK CHEF PÅ TEKNISKA MUSEET

Tekniska museet har anställt Daniel Wetterskog som publik chef.

Daniel kommer närmast från Luna kulturhus i Södertälje, där han varit chef sedan 2008. På Tekniska museet kommer han att ansvara för bland annat utställningsproduktion, och skolverksamhet.

– Det ska bli fantastiskt utmanande och roligt att arbeta som publik chef på Tekniska museet. Jag ser fram emot att få vara med och bidra till museets vision om att bli alla små geniers favoritställe, säger Daniel Wetterskog.

Daniel är utbildad inom museologi och konstvetenskap och har mångårig erfarenhet av arbete med utställningar från bland annat Örnsköldsviks museum & konsthall, Stockholms Auktionsverk och Utställningsbolaget. Han kommer närmast från en tjänst som chef på Luna kulturhus i Södertälje.

– Vi är mycket glada över att ha rekryterat Daniel Wetterskog som publik chef. Han har ett brett intresse som inkluderar såväl samtidskonst som internationella perspektiv. Hans erfarenhet av att som kulturhuschef och tidigare konsthallschef ha arbetat med att attrahera en ung och ny publik ligger helt i vår linje, säger Ann Follin, Tekniska museets direktör.

I Daniel Wetterskogs arbetsområde ingår bland annat att utveckla utställningar, program och pedagogik.

Daniel Wetterskog tillträder 1 juni 2010.

Ann Follin, museidirektör
ann.follin@tekniskamuseet.se

Daniel Wetterskog
daniel.wetterskog@sodertalje.se

Pressbilder finns på www.tekniskamuseet.se

Tekniska museet verkar för att öka allmänhetens och speciellt ungdomars intresse för teknik och naturvetenskap på ett lustfyllt och inspirerande sätt. Museet har också i uppdrag att förvalta och vårda Sveriges industriella och tekniska kulturarv. Tekniska museet är Sveriges största tekniska museum och hade 318 240 besökare 2009.

TEKNISKA MUSEET, MUSEIVÄGEN 7, BOX 27842, 115 93 STOCKHOLM, TEL 08-450 56 00