Teknikdelar växlar upp, nu förvärvar man Batteriexperten

Pressmeddelande -

Teknikdelar förvärvar Batteriexperten – skall bli störst på mobiltillbehör och batterier

Teknikdelar, som tidigare rapporterat om att man befinner sig i en starkt expansiv fas, tar nu nästa steg och köper upp Batteriexperten.

Teknikdelar.se, eller Spares Nordic som bolaget heter, säljer tillbehör och reservdelar till mobiltelefoner till både konsumenter och företagskunder. Som ett led i sin expansion förvärvar man nu e-handelsbolaget Batteriexperten. Ett förvärv som skall göra den nya koncernen marknadsledande på såväl mobilreservdelar som batterier och mobiltillbehör. Förvärvet är en viktig pusselbit för att kunna erbjuda kunderna ett komplett och heltäckande sortiment och de positiva synergieffekterna för de båda bolagen är många.

"Det känns väldigt spännande! Vi ser stora synenergier med det här förvärvet, där vi har stark tro att båda parter gynnas. Batteriexperten är ett välskött bolag med tillväxt och imponerande branschkunskap. Genom att gå samman kan vi erbjuda våra kunder ett brett och djupt sortiment med konkurrenskraftiga priser” Uppger Talal Alshammari, VD på Teknikdelar

Batteriexpertens VD Henrik Malis, som kvarstår i sin roll efter förvärvet, tillägger:

”Med Spares som ägare får vi ett starkt tillskott av kompetens kring komponenter och tillbehör, men även inom e-handel generellt. Tillsammans står vi starkare och har ännu bättre förutsättningar att nå våra högt ställda tillväxtmål.”

Fortsätter drivas som två bolag

Efter uppköpet kommer de två bolagen fortsätta drivas som separata bolag i samma koncern. Målet är att komplettera varandras sortiment, samordna leverantörsavtal och dela kunskap för att kunna ge slutkunden ännu bättre erbjudanden.

”Vår ambition är att våra kunder alltid ska hitta det de söker när de handlar hos oss. Inom kategorierna batterier, mobiltillbehör och mobilreservdelar ska vi ha ett fullständigt komplett sortiment. Genom att gå samman med Batteriexperten får vi möjlighet att fylla de luckor vi har i sortimentet idag. Vi på Teknikdelar har arbetat hårt för att uppmuntra och utbilda konsumenterna i att laga i stället för att köpa nytt, och med de nya produktkategorierna från Batteriexperten breddar vi oss ytterligare på det området. I båda bolagen finns det en hel del värdefull ”know how” inom produktutveckling, inköp och marknadsföring och genom att gå samman lägger vi grunden för fortsatt stark tillväxt och vidare expansion för båda bolagen.” Avslutar Talal Alshammari, VD på Teknikdelar

Ämnen

Teknikdelar grundades 2012 och är i dag registrerat under Spares Nordic AB. Verksamheten bedriver e-handel inom försäljning av mobilreservdelar och mobiltillbehör. Hos Teknikdelar handlar den som vill hitta de senaste mobiltillbehören och på ett miljövänligt och billigt sätt reparera sin trasiga mobiltelefon på egen hand. Spares Nordic AB omsätter cirka 586 miljoner kr (2020). Besök Teknikdelar på www.teknikdelar.se.

Tove Lundgren

Presskontakt Content & SEO Manager 0793-326755

Vi tror att med rätt förberedelse och underhåll kan varje mobil få längre livstid, därmed minska den negativa påverkan på miljön. Följ med på vår resa för en grönare värld!

Teknikdelar grundades 2012 och är i dag registrerat under Spares Nordic AB. Verksamheten bedriver e-handel inom försäljning av mobilreservdelar och mobiltillbehör. Hos Teknikdelar handlar den som vill hitta de senaste mobiltillbehören och på ett miljövänligt och billigt sätt reparera sin trasiga mobiltelefon på egen hand. Spares Nordic AB omsätter cirka 592 miljoner kr (2019). Besök Teknikdelar på www.teknikdelar.se.

Teknikdelar

Lärkträdsgatan 2