Vinnare av Tekla Global BIM Awards utsedda

Vinnarna av de tre kategorierna i BIM Awards- tävlingen utsågs denna vecka av en jury med internationella BIM- experter. Vinnare av BIM- projektkategorin i Tekla Global BIM Awards 2011 var Skanska Finlands huvudkontor, Manskun Rasti i Helsingfors, Finland. Utmärkelsen i stålkategorin gick till Peace Bridge projektet i Derry, på norra Irland, och utmärkelsen för betongkategorin till Urban Superway i Adelaide, Australien. Ett hedersomnämnande gavs till Holmenkollen hoppbacke i Oslo, Norge.

Manskun Rasti utsågs till det mest komplett projektet där man använde av BIM från början till slut. Bland annat var den omfattande användningen av BIM och samarbetsaspekterna uppskattade, såväl som användandet av IFC för projektsamarbete och kommunikation för att kombinera modeller från olika projektparter.

Vinnaren av stålkategorin, Peace Bridge lokaliserad i Derry, på norra Irland, modellerades av Rowecord Engineering. Peace Bridge står ut med sin form och komplexa geometri. Modellen är imponerande, inte för sin storlek, utan för hur den har använts i projektet.

Urban Superway i södra Australien gjort av Bianco Precast utsågs till vinnare i betongkategorin. Projektet är den största enskilda investeringen någonsin i ett vägprojekt i södra Australien och statens mest tekniskt komplexa vägkonstruktionsprojekt till dagens datum.

Holmenkollen hoppbacke- projektet av Cowi och Lecor Stålteknik fick mottaga ett speciellt erkännande från juryn för att vara ett extremt imponerande projekt med en unik och komplex struktur. Vinnaren av publikens röster blev Jaypee Nigrie Super Thermal Power- projektet av L&T MHI Boilers i Indien.

Vinnarna i tävlingen utsågs av en jury bestående av världsledande BIM- experter: Professor Charles Eastman från Georgia Institute of Technology; Björn K. Stangeland, CEO of DDS och Product Manager för buildingSMART International; Viktor Várkonyi, CEO of Graphisoft; and Wayne Morrison, Pre-Construction Manager från Herrick Corporation. Tekla var representerat av vice VD Risto Räty.

”Skanska har gjort pionjärarbete genom att använda en mycket detaljerad byggnadsinformationsmodell i varje steg av bygg- och konstruktionsprocessen med enastående resultat”, sa juryn. ”Byggnadsinformationsmodellering användes på ett exemplariskt sätt för maximerad samverkan. Projektet styrdes enligt modellen och alla discipliner utnyttjade den modellerade byggnadsinformationen.

Bidragen till Global BIM Awards var vinnarna i de regionala Tekla modelltävlingar som anordnats av Teklas områdeskontor och återförsäljare under 2011. Tävlingen delades i de flesta fall in i tre kategorier: BIM, Stål och Betong. Tekla Global BIM Awards 2011 samlade 46 exemplariska konstruktionsprojekt runt om i världen och över 2,000 röster lades på de olika Teklamodellerna som fanns presenterade på tävlingens webbsida.

Mer information om tävlingen, vinnarna och övriga tävlande finns tillgängligt på Teklas webbsida.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Risto Räty, vice VD, Tekla B&C, tel. +358 30 661 1781, risto.raty (at) tekla.com
Niklas Kihlén, Senior Consultant, Tekla Software AB, tel. +4621 109 646, +4670 26 89 636, niklas.kihlen (at) tekla.com

Distrubution: Industrimedia
                     Webbmedia
                     Tekla webbsida & Extranät

Tekla Global BIM Awards
Tekla Global BIM Awards är ett sätt att uttrycka uppskattning gentemot Teklas kunder och dela deras framgångar med världen. Att visa upp deras modeller hyllar mångsidigheten hos Teklas programvara och demonstrerar hur dess användning påverkar landskap runt om i världen. Tekla har spelat och kommer att spela en stor roll i att bygga många av de komplexa och ikoniska strukturer som kan ses och beundras av oss alla varje dag.

Deltagarna i Global BIM Awards är vinnarna i de regionala Tekla modelltävlingar som anordnats av Teklas områdeskontor och återförsäljare under 2011.

Med sin programvara driver Tekla Corporation på utvecklingen av digitala informationsmodeller och bidrar med ökade konkurrensfördelar för infrastruktur- och byggindustrin. Företaget grundades redan 1966 och har idag kunder i nästan 100 länder, kontor i 15 länder och ett världsomspännande partnernätverk. Tekla blev en del av Trimble Group i juli 2011.

Med en ambition att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort, delger Tekla en korrekt, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Building Information Modeling) som kan delas av entreprenörer, konstruktörer och tillverkare för stål, betong och trä. De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Tekla Structures möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans. Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara. Läs mer på www.tekla.com & www.teklastructures.com