Toppskicktet inom byggnadsinformationsmodellering utsett

Toppskicktet inom byggnadsinformationsmodellering utsett

Vinnarna av Tekla Global BIM Awards har utsetts efter utvärderingen av deltagarnas modeller som var av ovanligt hög kvalitet. Inom kategorin för BIM-projekt var Derby Business Park i Espoo, Finland, från ingenjörsfirman Mäkeläinens det bästa. Utmärkelsen för Betong går till Park&Ride De Uithof i Utrecht, Nederländerna och utmärkelsen för Stål tilldelas Emirates Air Line London Cable Car. Särskilt erkännande ges till Icebergs – Louis Vuitton Foundation i Paris.

Derby Business Park är baserat på exceptionellt effektiv och innovativ struktur samt VVS- och el-design. Byggnadsinformationsmodellen av ingenjörsfirman Mäkeläinen var fullständig, från grundkonstruktion till detaljeringen av armerade betongelement. HVAC och elektriska formgivare använde sig av Tekla-modellen som utgångspunkt. Modellen nyttjades även vid bygget på plats. Projektet utsattes för ytterligare utmaningar med en snävare tidplan, men tack vare Teklas BIM-programvara kunde teamet påskynda processen och leverera i tid.

Vinnaren inom stålkategorin, Emirates Air Line London Cable Car, transporterar passagerare över floden Themsen. Linbanan, modellerad av Watson Steel Structures Ltd, omfattar tre 80-meterstorn med en konstruktion med extremt exakt uppmätning och tillverkning som gör att alla delar passar ihop.

Tävlingsjuryn utsåg Park&Ride De Uithof från Hurks Delphi ingenjörer i Utrecht, Nederländerna, som vinnare i kategorin Betong. Det stora garaget har inga raka sidor och det modellerades grundligt ner till armeringsjärnen. Armeringsjärnen har till viss del framställts automatiskt direkt från de geometriska uppgifterna i Tekla-modellen.

Icebergs – Louis Vuitton Foundation från Pouma och Iemants mottog ett särskilt erkännande från juryn. I Icebergs, i Paris, har projektteamet använt BIM under hela projektet i arbetet med att förverkliga den fascinerande och enorma anläggningen. Vinnaren i den allmänna omröstningen var Capital Market Authority, kontorstornet i Riyadh, Saudiarabien, modellerad av Eversendai.

Vinnarna i tävlingen utsågs av en jury med världsledande BIM-experter: Kim Inhan, professor på Kyung-Hee University, Korea; John Moebes, byggnadsdirektör på Crate & Barrel; Miklós Szövényi-Lux, vice ordförande för Business Development of Graphisoft och Chris Sleight, chefsredaktör på tidningen International Construction. Tekla representerades av vice verkställande direktör Risto Räty.

"Det här året var projekten som tävlade om Tekla Global BIM Awards av ovanligt hög kvalitet", säger Risto Räty. "Deltagarna var starka och avancerade där flera modeller var mycket komplexa oavsett konstruktionens funktion. Teklas kunder lyckades imponera på oss med dessa utmanande projekt", fortsätter han.

Bidragen till tävlingen om Global BIM Awards var vinnarna i de regionala Tekla BIM-tävlingarna som hölls av Teklas områdeskontor och återförsäljare under år 2012. Tävlingen delades upp i tre kategorier: BIM, Stål samt Betong och övrigt. Fyrtiotvå exemplariska projekt tävlade i Tekla Global BIM Awards år 2012 och över 2 300 röster mottogs för de olika Tekla-modellerna som presenterades på tävlingswebbplatsen.

Mer information om tävlingen, vinnarna och övriga bidrag finns på Teklas webbsida

Bilder för att användas i media: http://tekla.digtator.fi/Landing.aspx?exid=92ec8967f4C2
Bilderna är endast avsedda för användning i media. Det är inte tillåtet att förändra bilderna på något sätt. Följande text ska användas i samband med bilderna: "Copyright © 2012 Tekla Corporation".

För mer information vänligen kontakta:
Risto Räty, Vice VD, Tekla B&C, tel. +358 30 661 1781, risto.raty(at)tekla.com

DISTRIBUTION:
Branschmedier
Webbmedier
Teklas webbplats och extranät

Tekla
Tekla driver på utvecklingen av modellbaserad konstruktion och gör byggnads- och infrastrukturbranscherna konkurrenskraftiga. Företaget etablerades år 1966 och har idag kunder i 100 länder, kontor i 15 länder och ett globalt partnernätverk. Tekla blev en del av Trimble Buildings Group år 2011. www.tekla.com

Tekla Global BIM Awards
Tävlingen för Tekla Global BIM Awards är ett sätt att uttrycka uppskattning gentemot Teklas kunder och dela deras framgångsberättelser med världen. Genom att presentera deras modeler framhävs mångsidigheten med Teklas programvara och visar hur dess användning påverkar landskap världen över. Tekla har spelat och fortsätter att spela en stor roll i konstruktionen av många komplexa och ikoniska byggnationer som vi alla ser och beundrar varje dag.