Timo Keinänen utsedd till ny VD för Tekla

Timo Keinänen utsedd till ny VD för Tekla

Timo Keinänen har utsetts till ny VD för Tekla som ägs av Trimble. Timo ersätter Teklas koncernchef Ari Kohonen i slutet på april 2013.

Timo Keinänen har en magisterexamen inom ekonomi och affärssystem från Vaasa Universitet. Han började på Tekla 2003 och har arbetat som ekonomidirektör sedan dess. Förändringen på VD-posten kommer inte att påverka det dagliga arbetet.

Keinänen huvudsakliga ansvar som VD innebär att leda stödenheterna på ett sätt som tillåter Tekla att driva sin verksamhet smidigt och effektivt. Han kommer att koordinera och utveckla gemensamma strategier och arbetssätt för Teklas kontor och enheter. Teklas affärsenheter rapporterar redan direkt till Trimble.

"Det här är en naturlig övergång nu när Trimble har ägt Tekla i nästan två år. All Teklas verksamhet är av betydelse för Trimble och stödjer dess verksamhet väl. Teklas finansiella och operativa resultat har varit bra under en lång tid och Trimble ville inte ta eventuellt förhastade beslut som kunde ha varit skadligt," säger Timo Keinänen och fortsätter: "Under denna period har Trimble lärt sig om Teklas möjligheter och har nu kunnat besluta om nästa steg i organisationen."

Ari Kohonen började på Tekla 2003. Vid den tiden lämnade bolagets finansiella resultat mycket att önska.

"Medan jag inte tvivlade på den underliggande kapaciteten hos denna fantastiska organisation, har utvecklingen under dessa tio år varit mycket bättre än jag vågade hoppas. Det har varit mycket intressanta och angenäma tio år. Eftersom funktionerna i ett tätt integrerat dotterbolag är mycket annorlunda från ett oberoende offentligt företag, är detta en mycket lämplig tidpunkt för mig att börja driva andra intressen," kommenterar Ari Kohonen.

Ytterligare information:
Ekonomidirektör Timo Keinänen, tel. +358 30 661 1773,
timo.keinanen (at) tekla.com

Tekla Corporation
Med sin programvara driver Tekla på utvecklingen av digitala informationsmodeller och bidrar med ökade konkurrensfördelar för infrastruktur- och byggindustrin. Företaget grundades redan 1966 och har idag kunder i över 100 länder, kontor i 15 länder och ett världsomspännande partnernätverk. Tekla blev en del av Trimble Group i juli 2011.
www.tekla.com