Tekla BIMsight vinnare i tävling om Mest Innovativa Produkt i USA

BIM- programmet Tekla BIMsight för modellbaserade samarbetsprojekt inom byggnation tilldelades Experternas val i kategorin för Företagsverktyg och Programvaror i 2012 års upplaga av Mest Innovativa Produkter under World of Concrete i USA.

Tävlingen hölls under World of Concrete, det ledande internationella eventet, dedikerat till branschen för betong och murverk med över 1 200 utställare och mer än 50 000 besökare. En panel av experter från branschen valde Tekla BIMsight till vinnare.

Vad gjorde Tekla BIMsight till vinnare?
”Vi är glada att få mottaga detta pris”, säger Risto Räty, vice VD på Tekla Corporation. ”Tekla BIMsight har nu mottagit två internationella priser inom sex månader. I November vann programvaran Gold Batimats innovationspris.” Räty fortsätter: “Även om Tekla BIMsight tilldelades Exterternas val, är det ett enkelt verktyg för alla i branschen. Experterna värderar den och alla beställare, entreprenörer, arkitekter, ingenjörer, detaljprojektörer och byggnadsarbetare kan ha nytta av den.”

Tekla BIMsight presenterar hela byggprojektet, från design till montage och byggledning, inklusive all nödvändig byggnadsinformation från olika byggnadsdiscipliner. Det gör det enkelt att jämföra data från alla projektdeltagare och spåra eventuella fel, redan i konstruktionsfasen. Programmet har nu användargränssnitt optimerat för pekskärmsdatorer, vilket gör det enkelt att ta med BIM ut på bygget.

Sedan 2011 har Tekla varit en del av Trimble Group. På samma Mest Innovativa Produkt-tävling, valdes Trimble´s Field Link till Redaktörernas val i kategorin Betongkonstruktionsutrustning.

Tekla BIMsight finns tillgängligt utan kostnad för alla att installera och börja använda på Internet på www.teklabimsight.com

Se videointervju med Tekla BIMsight av ForConstructionPros.com: Tekla BIMsight hjälper entreprenörer att dela modeller i byggprojekt

För mer information

Jussi Ketoja, Marknadsföringschef för Tekla BIMsight, tel: +358 30 661 1838, jussi.ketoja(a)tekla.com

Med sin programvara, driver Tekla utvecklingen av digitala informationsmodeller och ger därmed mer och mer konkurrensfördelar för bygg-, infrastruktur- och energiindustrin. Företaget grundades redan 1966 och har idag kunder i 100 länder, kontor i 15 och ett globalt partnernätverk. Tekla blev en del av Trimble Group 2011.

Tekla BIMsight

Tekla BIMsight är ett professionellt verktyg för samarbete inom byggprojekt. Alla discipliner i arbetsflödet kan kombinera dess modeller, kollisionskontrollera, märka upp och dela information genom att använda samma enkla 3D-miljö. Verktyget gör det möjligt för projektdeltagarna att identifiera och lösa problem redan i konstruktionsfasen innan själva byggandet påbörjas. Tekla BIMsight är kostnadsfritt att ladda ner och distribuera på nätet. Tiotusentals människor i byggbranchen har redan börjat använda Tekla BIMsight i närmare 150 länder.

Trimble

Trimble tillhandahåller teknologi för att göra fält och mobila arbetare i företag och myndigheter betydligt mer produktiva. Lösningarna används främst i applikationer som kräver position eller plats - inklusive mätning, konstruktion, jordbruk, flottan och kapitalförvaltning, allmän säkerhet och kartläggning. Förutom att utnyttja positioneringsteknik, såsom GPS, laser och optik, kan Trimbles lösningar inkludera programvaruinnehåll specifikt för användarens behov. Trådlös teknik används för att leverera lösningen för användaren och för att säkerställa en tät koppling mellan fältet, tillbaka till kontoret. Trimble grundades 1978, och har sitt huvudkontor i Sunnyvale, Kalifornien.

Mer information på www.tekla.com, www.teklastructures.com och www.teklabimsight.com