Tekla BIMsight 1.4 tar BIM till fältet med Windows pekskärmsdatorer

Tekla BIMsight erbjuder nu ett väl utformat användargränssnitt för Windows pekskärmsdatorer, vilket möjliggör användning på byggarbetsplatser. Precis som tidigare fortsätter programmet att vara det enklaste BIM verktyget, tillgängligt för alla inom byggbranschen att ladda ner och använda kostnadsfritt.

Nya funktionaliteter i version 1.4 av den prisbelönta* BIM (byggnadsinformationsmodellering) programvaran, tar applikationen till byggarbetsplatsen. Programmet har nu ett användargränssnitt optimerat för pekskärmar. Bland funktionerna finns stöd för multipel handvalsfunktion samt användning av pekpenna. Beroende på din arbetsmiljö kan du använda det gränssnitt som passar: dator eller pekskärm.

Denna nya utgåva förbättrar användandet av Tekla BIMsight i processen att utforma konstruktionssamordningen. Du kan använda sparade vyer för effektiv projektnavigation och den nya bildspelsfunktionen levererar imponerande presentationer.

Framgången med Tekla BIMsight fortsätter med ett ständigt växande användarantal bestående av yrkesverksamma konstruktörer och med erkännanden från industrin. Tekla strävar efter att erbjuda byggindustrin ett enkelt verktyg som tillåter konstruktionsprofessionen att utforska BIM och njuta av fördelarna med projektleveranser i tid och färre RFIs (request for information).

”Vi utvecklade denna version efter konversationer med våra användare och industrin och vi kommer att fortsätta med detta tillvägagångssätt i framtiden. Forumet för de föreslagna idéerna finns på www.teklabimsight.com och övrig användarfeedback hjälper oss verkligen att skapa en BIM -produkt som byggindustrin har frågat efter”, säger Stephen Jones, Tekla BIMsight produktchef.

”Pekskärmsdatorer blir en integrerad del av byggindustrins arbetsflöden och BIM skapar enorma möjligheter för mer effektiv interaktion mellan byggarbetsplatsen och kontoret”, fortsätter Jones.

Tekla BIMsight är kostnadsfri och kan användas för konstruktionssamordning i alla BIM- projekt – stora som små.

Ladda ner Tekla BIMsight 1.4 programvara kostnadsfritt på www.teklabimsight.com

Videogenomgångar och ett online kundforum gör det enkelt för alla i industrin att komma igång att visualisera och kommunicera med byggnadsinformationsmodeller.

För mer information

(09:00-21:00 CET+2) Stephen Jones, Produktchef, Tekla Corporation, tel. +44 11 8954 5609 e-mail stephen.jones (at) tekla.com

Distribution

Media relaterad till bygg och konstruktion, Tekla webbsidor

Om Tekla och Tekla BIMsight

Med sin programvara, driver Tekla utvecklingen av digitala informationsmodeller och ger därmed mer och mer konkurrensfördelar för bygg-, infrastruktur- och energiindustrin. Företaget grundades redan 1966 och har idag kunder i 100 länder, kontor i 15 och ett globalt partnernätverk. Tekla blev en del av Trimble Group 2011.

Tekla BIMsight är ett professionellt verktyg för samarbete inom byggprojekt. Alla discipliner i arbetsflödet kan kombinera dess modeller, kollisionskontrollera, märka upp och dela information genom att använda samma enkla 3D-miljö. Verktyget gör det möjligt för projektdeltagarna att identifiera och lösa problem redan i konstruktionsfasen innan själva byggandet påbörjas.

Det prisbelönta* Tekla BIMsight är kostnadsfritt att ladda ner och distribuera på nätet. Tiotusentals människor i byggbranchen har redan börjat använda Tekla BIMsight i närmare 150 länder. Mer information på www.tekla.com, www.teklastructures.com och www.teklabimsight.com

*Gold Batimat innovationspris 2011, Paris, Frankrike och 2011s Hot Product totalvinnare inom modern stålbyggnad