Skanska använder BIM-modell till 100-årig bro

Skanska använder BIM-modell till 100-årig bro

Skanska använder för första gången en BIM-modell istället för traditionella 2D-ritningar i projektet med att återskapa den över 100 år gamla Röforsbron i Arboga. Skanska som nyligen fick kontraktet efter en upphandling av Trafikverket är nu huvudentreprenör för uppförandet av den nya bron. Detta blir Skanskas första pilotprojekt inom BIM och anläggning och också första gången de använder sig av Teklas programvara.

Trafikverket gav WSP uppdraget att ta fram en BIM-modell över projektet från projektering till förvaltning och nu tar Skanska över modellen under själva byggskedet. Modellen skapades i Teklas BIM-programvara Tekla Structures och det är första gången somTrafikverket valt att upphandla denna typ av projekt på ett BIM-underlag.

Skanska använder bådeTeklas Structures och gratisverktyget Tekla BIMsight under projektet. Istället för att använda traditionella ritningar ute på byggplatsen går de nu över till läsplattor. Detta förenklar arbetet avsevärt eftersom alla projektdeltagare då får möjlighet att se helheten såväl som varje viktig detalj i en och samma illustrativa och lättförståeliga 3D-modell. Programmet gör det även lätt att kombinera och förstå 3D-modeller, kontrollera kollisioner samt kommentera och markera eventuella förändringar.

– Detta är ett mycket spännande projekt på flera sätt. För oss på Skanska blir det en stor utmaning att arbeta med en 3D-modell för första gången. Vi har redan hunnit  lära oss en hel del på vägen och ser flera fördelar med att arbeta i program som Tekla Structures och Tekla BIMsight, säger Hanna Skånberg, Broprojektör på Skanska Bro och Anläggning Malmö.

I mitten av september sätter arbetet igång och Skanska håller just nu på att förbereda etableringen. Den nya Röforsbron beräknas stå klar i slutet av juli 2013.

För mer information, vänligen kontakta:

Mikael Holmisto, Service Manager, Tekla Sverige; tel. +46 21 109 647,
e-mail mikael.holmisto(at)tekla.com

Hanna Skånberg, Skanska Bro och Anläggning Malmö, tel. +46 10 448 30 36,
e-mail hanna.hs.skanberg(at)skanska.se

Med sin programvara driver Tekla Corporation på utvecklingen av digitala informationsmodeller och bidrar med ökade konkurrensfördelar för infrastruktur- och byggindustrin. Företaget grundades redan 1966 och har idag kunder i över 100 länder, kontor i 15 länder och ett världsomspännande partnernätverk. Tekla blev en del av Trimble Group i juli 2011.

Med en ambition att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort, delger Tekla en korrekt, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Building Information Modeling) som kan delas av entreprenörer, konstruktörer och tillverkare för stål, betong och trä. De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Tekla Structures möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans. Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara.

Läs mer på www.tekla.com , www.teklastructures.com  and www.teklabimsight.com

Trimble

Trimble tillhandahåller teknologi för att göra mobila arbetstagare i företag och myndigheter betydligt mer produktiva. Lösningar används främst i applikationer som kräver position eller plats - inklusive mätning, konstruktion, jordbruk, flotta och kapitalförvaltning, allmän säkerhet och kartläggning. Förutom att utnyttja positioneringsteknik, såsom GPS, laser och optik, kan Trimbles lösningar inkludera programvaruinnehåll specifikt för användarens behov. Trådlös teknik används för att leverera lösningen till användaren och för att säkerställa en tät koppling mellan fältet, tillbaka till kontoret. Trimble grundades 1978, och har sitt huvudkontor i Sunnyvale, Kalifornien. www.trimble.com