Trimble Technology Lab på KTH. Foto: Adam af Ekenstam

Pressinbjudan: Invigning av Trimbles Technology Lab på KTH den 5 maj

Ett år efter den coronaanpassade öppningen av Trimbles Technology Lab på Kungliga Tekniska Högskolan kan lärosätet nu äntligen visa upp labbet publikt. Här finns flera av Trimbles program- och hårdvaror för byggkonstruktion, infrastruktur och avståndsmätning tillgängliga för studenterna.

Den 5 maj kl 13.00 öppnar KTH upp portarna för Trimbles Technology Lab. Ett 20-tal lärosäten i världen har sedan 2016 tillägnats ett eget Trimble Lab och förra året var det Kungliga Tekniska Högskolans tur.

På plats i labbet finns förutom Trimbles programvaror för arkitektur, konstruktion, infrastruktur och geospatial även hårdvaror såsom totalstation, GPS och skanner. Produkterna täcker in alla skeden i en byggprocess – från arkitektonisk integration till byggnader och infrastruktur samt även verktyg som används under produktionsfasen. Mjuk- och hårdvaruverktygen från Trimble nyttjas både i undervisningen, i projektarbeten och för forskning. Utöver det fysiska labbet har både studenter och personal möjlighet att använda ett flertal av verktygen på distans.

– De senaste åren har vi haft ett tätt samarbete med KTH för att kunna starta upp Trimble Technology Lab, säger Tove Lindblad, Business Development Manager på Trimble Sweden. Det här laboratoriet kommer ge KTH:s studenter tillgång till avancerad teknologi vilket kommer att rusta dem väl för framtida arbetsuppgifter inom byggsektorn.

Muriel Beser Hugosson, skolchef för KTH:s skola för arkitektur och samhällsbyggnad, konstaterar att samarbetet med Trimble ger dem stora utbildnings- och forskningsmöjligheter.

– Med Trimble Technology Lab kommer vi att kunna ge framtida ingenjörer och arkitekter tillgång till den senaste tekniken under hela deras studietid, framhåller Muriel Beser Hugosson.

Datum: 5 maj 2022
Plats:
Teknikringen 78, 114 28 Stockholm, Sverige

10.30 - 11.15 Campus tour

12.30 - 13.00 Mingel utanför labbet

13.00 - 13.30 Invigning med bandklippning, tal och hejarop

13.30 - 14.30 Presentation av labbet och användningen – lärare och studenter

Mer info om invigningen

Om Trimble Construction
Trimble utvecklar teknologi, mjukvara och tjänster som driver på den digitala transformationen av byggbranschen. Detta med lösningar som täcker in branscherna Arkitektur, Konstruktion och Ingenjörskonst (AEC). Genom att stärka team genom hela konstruktionens livscykel förbättrar Trimbles innovativa utgångspunkt koordinering och samarbete mellan intressenter, arbetslag, faser och processer. Trimbles Connected Construction-strategi ger användarna kontrollen över deras verksamhet med marknadens bästa lösningar och en gemensam datamiljö. Genom att automatisera arbete och omvandla arbetsflöden gör Trimble det möjligt för olika yrkesgrupper inom bygg & konstruktion att förbättra produktivitet, kvalitet, transparens, säkerhet, hållbarhet och leverera varje projekt med högt självförtroende. För mer information se: construction.trimble.com.

Om Trimble
Trimble är ett industriföretag som förändrar hur världen fungerar genom att leverera lösningar som gör det möjligt för våra kunder att frodas. Med hjälp av kärnteknologier inom positionering, modellering, uppkopplingsmöjligheter och dataanalys kopplar vi samman den digitala och fysiska världen för att förbättra produktivitet, kvalitet, säkerhet, transparens och hållbarhet. Från specifikt utformade produkter till företagslösningar för hela livscykler – Trimbles programvara, maskinvara och tjänster förändrar branscher som byggnation, geospatial, jordbruk samt transport. För mer information om Trimble (NASDAQ: TRMB), besök: www.trimble.com.