Nya Tekla Structures 20 ökar takten på arbetsflödet inom byggindustrin

Tekla Structures 20, den nya versionen av Teklas BIM-programvara, är utvecklad att effektivisera och organisera konstruktionsarbetsflöden bättre än någonsin. Informationsutbyte har aldrig varit så viktigt i konstruktionsbranschen som idag och nu kan konstruktionsmodellerna skapas mer detaljerat än någonsin med hjälp av Tekla.

Tekla Structures 20 är nu ännu bättre anpassad för konstruktörer när det gäller att organisera modeller, hantera arbetsuppgifter och undvika kollisioner i konstruktionerna.

BIM-tekniken penetrerar processerna inom byggindustrin och informationshanteringen utgör själva kärnan. Dagens konstruktioner kräver mer information än tidigare eftersom de nuvarande arkitektoniska trenderna innebär byggnader med mer komplicerade former och förfinad teknik.  Teklas detaljerade konstruktionsmodeller representerar detta komplexa byggnadssätt, att projektera exakt enligt verkligheten och programvaran kan hantera de stora volymerna av information på ett smidigt sätt.

– Tekla Structures 20 bidrar till viktiga processer i byggindustrin. I slutändan handlar byggnation om samarbete, och när du saknar information är det svårt att arbeta effektivt tillsammans med andra teammedlemmar och förutspå förseningar och kostnadsöverdrag. Tekla Structures 20 förbättrar denna kommunikation och därmed samarbetet genom att ge de detaljer som behövs för att bygga komplexa strukturer, säger Niklas Kihlén, Senior Consultant, Tekla Sverige.

Verktyg för bättre informationshantering
I Tekla Structures 20 får du ännu mer detaljerad information och flexibilitet i modelleringen. Dessutom minskas behovet av manuellt överförd data. Informationsflödet blir effektivare – från konstruktion, inköp och produktion till byggarbetsplatsen. Denna version innehåller även fler länkar till A&D-lösningar samtidigt som den undanröjer de tekniska och kompatibilitets hinder som finns mellan projektgrupper och underleverantörer som använder olika typer av applikationer.

För att underlätta hanteringen av den stora mängden konstruktionsinformation som behövs för dagens strukturer, innehåller Tekla Structures 20 flera förbättrade verktyg:

• Organizer ger effektivare informationshantering och förbättrad automatisering
  • Task Manager erbjuder ett systematiskt sätt för planering av projektering, tillverkning och montering på plats.
  • Clash Check Manager möjliggör kommunikation, delegering, koordinering och undvikande av konstruktionskonflikter innan de uppstår på byggarbetsplatsen och hjälper byggindustrin att spara tid och pengar.

Bildbank
Bilder hittar du i Teklas bildbank: http://tekla.digtator.fi/public/684e17bdf4F2.aspx

Ytterligare information
Niklas Kihlén, Senior Consultant Tekla Sverige; tel. +46 21-109 646, e-mail: niklas.kihlen@tekla.com

Om Tekla
Tekla driver på utvecklingen av modellbaserad konstruktion och hjälper företag inom byggnads-, infrastruktur- och energibranschen att bli mer konkurrenskraftiga. Tekla grundades 1966 och har kunder i 100 länder, kontor i 20 länder och ett globalt partnernätverk. Tekla Building & Construction är en del av Trimble Buildings Group, ett Trimble-segment som fokuserar på tekniska lösningar som förbättrar samarbete, effektivitet och korrekthet genom hela konstruktionens livscykel.

Om Tekla Structures
Tekla Structures är den mest avancerade BIM-(byggnadsinformationsmodellering) programvaran på marknaden. Byggbranschen använder det till att skapa, kombinera, hantera och distribuera mycket detaljerade, korrekta och dataintensiva modeller av alla slags konstruktioner och material. Programvaran är kompatibel med andra lösningar och tillverkningsmaskiner, vilket möjliggör ett effektivt och felfritt samarbete. För mer information och för nedladdning av Tekla Structures 20, besök www.teklastructures.com

Trimble Solutions Sweden AB