Martinsons bygger ny arena i limträ med BIM-teknik

Martinsons bygger ny arena i limträ med BIM-teknik

Familjeägda Martinsons har fått i uppdrag av NCC som är totalentreprenör att projektera den bärande stommen, läktaren samt bjälklag för den nya inomhusarenan IFU Arena i Uppsala. I uppdraget ingår även monteringen av dessa element. Arbetet är redan i full gång då arenan ska stå klar i maj 2016.

Modellering av limträ
En av de största utmaningarna i projektet för Martinsons del är de extremt stora spännvidderna för de bärande konstruktionerna. Friidrottshallen har den allra största spännvidden på hela 58 meter. Sedan ett par år tillbaka ritar Martinsons alla sina stommar i Teklas BIM-programvara, Tekla Structures. Detta gäller allt ifrån små konstruktioner som en maskinhall eller ladugård med endast några balkar till så komplicerade och stora konstruktioner som IFU Arena. Teklas BIM-programvara passar sig väl för modellering av den typ av limträstommar som Martinsons arbetar med. Hela arenans volym av limträ är ca 3500m3.

-Vi har anpassat vår Tekla Structures licens för just modellering av limträ och upplever därför att vi enkelt och snabbt kan modellera upp en stor och komplicerad limträstomme som i IFU Arena, säger Robert Andersson, projektledare på Martinsons.

Projektstudio
All projektering utförs i en så kallad projektstudio där alla projektörer, totalt 11 stycken, träffas en gång per vecka. Inför detta möte laddar alla parter upp sina modeller som IFC-filer. Därefter kan alla projektörer i projektstudion ladda ner de senaste uppdaterade modellerna. I det skede där projektet befinner sig just nu används Martinsons modell till största delen av arkitekterna som laddar in den i Archicad för att kontrollera Martinsons trästomme i förhållande till rumsindelningar, tillgänglighet, siktlinjer samt andra kollisioner som kan komma att uppstå. Projektet kommer snart in i en ny fas i vilken man ska samgranska projektet med andra projektörer och dess installationer för att hitta eventuella kollisioner.Tillverkningen startar i december i år och montaget ska vara slutfört i slutet av januari 2016.

IFU Arena modelleras av en av Martinsons mest erfarna projekteringsingenjörer, Mattias Thunell, som med sin rutin ser till att det går snabbt och blir bra.

Fördelen med BIM
När all projektering sker i 3D blir det lättare att upptäcka kollisioner mellan olika projektörer då alla modeller samkörs emot varandra. IFU Arena har en komplicerad konstruktion med flera krångliga knutpunkter. Projekteringen av dessa knutpunkter underlättas med Tekla Structures och 3D. Martinsons har också skapat en stort antal standardkomponenter som går snabbt och enkelt att lägga till i modellen. Tillverkningsritningar på limträ och smiden skapas smidigt och snabbt när modellen är färdig.

Med Teklas BIM-programvara går det att generera 2D-ritningar direkt från modellen. 2D-ritningar i dwg används senare bl.a. på arbetsplatsen för placering av byggdelar av utsättare. Tekla Structures har även en begåvning/intelligens som finns från pappersritningen och bakåt genom hela kedjan ända till modellen. Denna gör att projektörern/ritaren direkt kan söka efter en viss pelare/balk eller smidesdetaljer när kunden ringer.

Samordningen mellan de 11 projektörerna funkar också utmärkt i Tekla Structures, enligt Martinsons.

-Det är otroligt tidsbesparande, skulle detta projekt modellerats i enbart 2D så skulle det ta dubbelt så lång tid. Det innebär är en besparing på 800-900 timmar i detta projekt, dessutom med mycket större risk för fel som först upptäcks på arbetsplatsen, säger Robert Andersson, projektledare, Martinsons.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Kihlén, Senior Consultant Tekla Sverige; tel. +46 21-109 646, e-mail: niklas.kihlen@tekla.com
Robert Andersson, projektledare Martinsons, tel. +46 914 208 30, e-mail: robert.andersson@martinssons.se

Med sin programvara driver Tekla Corporation på utvecklingen av modellbaserad konstruktion, vilket gör byggnads- och infrastruktursbranscherna allt mer konkurrenskraftiga. Tekla har kunder i nästan 100 länder, kontor i 15 länder och ett världsomspännande partnernätverk. Företaget grundades 1966.

Med ambitionen att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort tillhandahåller Tekla en noggrann, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Building Information Modeling) som kan användas gemensamt av entreprenörer, byggnadsingenjörer samt leverantörer och tillverkare av stålkonstruktioner och prefabricerade betongkonstruktioner. De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Teklas BIM-program möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans.  Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara. Läs mer på www.tekla.com, www.teklastructures.com och www.teklabimsight.com