Malmös nya konsert- och hotellanläggning projekteras i Tekla BIM programvara

Malmös nya konsert- och hotellanläggning projekteras i Tekla BIM programvara

Byggkonstruktörerna i Kalmar har fått i uppdrag av Skanska att projektera och uppföra delar av Malmös nya kombinerade konsert- och hotellanläggning i Västra hamnen. Byggkonstruktörerna har använt Tekla BIM programvara till uppdraget med projekteringen för att göra arbetet så smidigt som möjligt för alla projektparter.

-Tekla Structures har hjälpt oss att effektivisera hela arbetsprocessen och främst samarbetet med övriga projektparter. Webbverktyget Tekla BIMsight ger alla inblandande en tydlig överblick som underlättar samgranskningen, säger Anders Petersson på Byggkonstruktörerna i Kalmar.

Skanska som är huvudentreprenör och Byggkonstruktörernas beställare hade sedan tidigare gjort projektets kalkylunderlag i Tekla Structures och ett av kraven var att även stålet skulle ritas i detta program. Huset som består av totalt tre huskroppar, hotell, kongress och konsert har en spännande och uppseendeväckande arkitektur, som ritats av Johan Celsing arkitektkontor och den danska arkitektbyrån Vandkunsten. Betongen är delad av tre olika projektparter och Prekon i Lund är samordningsansvarig.

Byggkonstruktörerna i Kalmar ansvarar för stålet som består av cirka 1600 ton totalt. 1-2 konstruktörer samt 3 ritare arbetar med projektet som kommer att pågå under drygt 12 månader. Betongen ritas i ett program och exporteras sedan som ifc-filer vilka samgranskas med övriga projektparter så som ventilation, arkitekter etc . I det dagliga samarbetet mellan stål och betong används gratisverktyget Tekla BIMsight. Alla tillverkningsritningar samt montageritningar görs i Tekla Structures och Tekla används även för export av filer till övriga projektörer.

Utmaningar med komplicerade strukturer
De främsta utmaningarna i projektet är de komplicerade knutpunker som finns, stora våningshöga stålfackverk samt det stora antalet nivåskillnader. Något annat som också varit en utmaning för konstruktörerna är läktarna och inhängda balkonger. Tekla Structures underlättar för produktionen och exporten av filer till andra projektörer samt delvis egenproducerade produktionspecar.

Malmös nya kombinerade konsert-, kongress- och hotellanläggning i Västra hamnen ska bli en av Malmös allra främsta attraktioner med en både nationell och internationell dignitet. Konserthusets stora sal ska uppfylla högsta internationella krav på akustik och kunna rymma upp till 1500 åskådare; lika många ska få plats i största sittning i kongressanläggningen. Anläggningen ska också inrymma 26 våningar högt hotell med 375 gästrum.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Kihlén, Senior Consultant, Tekla Sverige; tel. +46 21-109 646, e-mail niklas.kihlen(at) tekla.com
Anders Petersson, Byggkonstruktörerna i Kalmar, tel. + 46 480-560 52, e-mail anders.petersson(at)bygg.se

Med sin programvara driver Tekla Corporation på utvecklingen av digitala informationsmodeller och bidrar med ökade konkurrensfördelar för infrastruktur- och byggindustrin. Företaget grundades redan 1966 och har idag kunder i över 100 länder, kontor i 15 länder och ett världsomspännande partnernätverk. Tekla blev en del av Trimble Group i juli 2011.

Med en ambition att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort, delger Tekla en korrekt, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Building Information Modeling) som kan delas av entreprenörer, konstruktörer och tillverkare för stål, betong och trä. De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Tekla Structures möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans. Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara.

Läs mer på www.tekla.com , www.teklastructures.com  och www.teklabimsight.com

Trimble
Trimble tillhandahåller teknologi för att göra mobila arbetstagare i företag och myndigheter betydligt mer produktiva. Lösningar används främst i applikationer som kräver position eller plats - inklusive mätning, konstruktion, jordbruk, flotta och kapitalförvaltning, allmän säkerhet och kartläggning. Förutom att utnyttja positioneringsteknik, såsom GPS, laser och optik, kan Trimbles lösningar inkludera programvaruinnehåll specifikt för användarens behov. Trådlös teknik används för att leverera lösningen till användaren och för att säkerställa en tät koppling mellan fältet, tillbaka till kontoret. Trimble grundades 1978, och har sitt huvudkontor i Sunnyvale, Kalifornien.
www.trimble.com