Ingen Blå Planet utan Digital 3D Modell

Ingen Blå Planet utan Digital 3D Modell

Danmarks akvariums nya hem, den Blå Planeten, som kommer att bli norra Europas största och mest avancerade akvarium är just nu under konstruktion. När det är färdigt kommer det att vara en av de mest anmärkningsvärda byggnaderna i Danmark.  Konstruktionsdesignen för denna speciella, arkitektoniska klenod gjordes i Tekla Structures.

Ett landmärke för Köpenhamn och en arkitektonisk klenod med dess unika detaljer och former kommer att utmana alla som ser byggnaden i närheten av Kastrups hamn på ön Amager. En byggnad som kommer att bli som en upplevelse av en strömvirvel som praktiskt taget flyter i en cirkulär spegelpool.

Den Blå Planeten är en av de mest utmanande och krävande konstruktionsprojekt på många år i Danmark. Arkitektföretaget 3XM ligger bakom den strömvirvelformade byggnaden. Anledningen till den speciella arkitekturen är att en virvel påminner om haven, med fisk, fåglar och havsströmmar.

Krävande projektering

Moe & Brødsgaard har planerat projekteringen av den Blå Planeten och har valt Tekla för att hantera utmaningarna med den komplicerade fasadens geometri med en stålkonstruktion som genererar en dubbelkrökt yta. Den dubbla, böjda ytan gör alla delar av stålmodellen unik, och ingenting har kunnat återanvändas på andra ställen i modellen.

- Vi behövde ett program som först och främst skulle kunna hantera en komplicerad produkt, men också ett program som kunde bidra till att klargöra geometrin under planeringsfasen av projekteringen. Tekla visade sig vara det naturliga valet för att göra detta arbete eftersom vi snabbt och övertygande kunde skissa konstruktionerna i enlighet med geometrin som valdes, säger Konstruktör Mikkel Wyrtz på Moe & Brødsgaard.

En stor utmaning

Den utmanande arkitekturen kräver också mycket av de entreprenörer som ligger bakom detta enorma byggprojekt. Hela strömvirveln är gjord av stål och de mycket speciella formerna i arkitekturen kräver att prospektet är helt exakt. Detta är en krävande process eftersom felaktigheter i stålfackverk och takbjälkar kan försena projektet. De vet allt om detta på J. Langkjaer Stålbyg A / S, som är en underleverantör till Kai Andersen A / S. J. Langkjaer Stålbyg A / S är leverantör av totalt 700 ton bärande stål för den färdiga konstruktionen. De har lång erfarenhet av digitala byggnadsinformationsmodeller - BIM - och har under många år använt Tekla Structures för att utföra helt korrekta 3D-modeller med tillhörande datainformation. Detta innebär inte bara att göra tillverkningen av stålkomponenter helt exakta, men det är en tidsbesparande faktor eftersom justeringar på byggarbetsplatsen undviks.

- Utmaningen har varit att göra en ordentlig produktionsgrund, det vill säga, planritningar med all relevant information och att skapa en strategi för att hantera allt material som ska sågas och klippas, eftersom det finns ungefär 9.700 ritningar totalt, säger Carsten Munkgaard Pedersen från J. Langkjaer Stålbyg A / S, som förklarar att:

- Målet har varit att "enkelt" samla ihop delar under monteringsfasen utan obehagliga överraskningar, vilket har lyckats till allas belåtenhet.

Förbättrar samarbete

J. Langkjaer Stålbyg A/S har erfarenhet av att använda Tekla och det har varit möjligt att utföra mycket krävande projekt, som tidigare skulle ha varit omöjligt eller mycket svårt på grund av väldigt speciell arkitektur.

- Ett projekt som detta skulle inte kunna genomföras utan Tekla. Geometrin har varit särskilt komplext, särskilt i samband med C-profiler och reglar som skapar den krökta ytan och skulle rent praktiskt har varit omöjligt utan ett verktyg som Tekla, säger Carsten Munkgaard Pedersen.

Han tror att Tekla Structures ger nya möjligheter för att använda arkitekternas idéer för att skapa unika, speciella byggnader som tidigare skulle ha varit så tidskrävande och svårt att bygga att det inte skulle vara ekonomiskt försvarbart att göra det.

- Inte bara våra egna montörer, utan även personer på Kai Andersen A/S har dragit nytta av 3D-skisser och skärmdumpar som kan tas ut från modellen. De vet och kan se att verkligheten och modellen måste matcha. Och modellen har varit tillgänglig på platsen också, säger Carsten Munkgaard Pedersen, som tillägger:

- Användningen av Tekla har utan tvekan bidragit till att minimera och eliminera fel och har gjort nivån av precision mycket högre och arbetsprocessen mycket snabbare. Arbetet med 3D-modellen har också förändrat sättet att arbeta på Moe & Brødsgaard kraftigt - med både interna och externa partners.

- Med 3D-modellering är alla parter delaktiga i att skapa utformningen av projektet på ett helt nytt sätt. Detta resulterar i en djupare förståelse av projektet, vilket förbättrar kvaliteten. Vi använder mer tid på geometrin och kan på så sätt lösa ett antal problem under planeringsfasen av projekteringen, som vi tidigare skulle ha, så att säga, löst på byggarbetsplatsen, säger Mikkel Wyrtz, som också har använt Teklas gratis viewer programvara, Tekla BIMsight.

- Tekla BIMsight har visat sig vara ett starkt, enkelt verktyg. Med större klarhet, är det möjligt att kombinera ett antal olika modeller samtidigt, och möjligheten att tända upp eller släcka  de enskilda delarna gör användbarheten ännu större, säger han.

Den Blå Planeten kommer att bli norra Europas största och modernaste akvarium och det förväntas att öppna cirka 1 April 2013.

För ytterligare information och kommentarer kontakta:

Martin Birk, Direktör, Tekla Danmark – tlf.: +45 (305) 09 887

www.tekla.com

Med en ambition att drastiskt mångfaldiga sina kunders potential att föreställa sig och genomföra stora bedrifter inom teknik, erbjuder Tekla korrekta, detaljerade och informationsrika programvarumiljöer för 3D-baserad byggnadsinformationsmodellering - Building Information Modeling (BIM), - som kan delas med entreprenörer, konstruktörer och tillverkare av stål, betong och trä. De mycket detaljerade, realistiska konstruktionsmodellerna som skapas kombineras och distribueras med Tekla Structures, vilket resulterar i bästa möjliga förutsättningarna för att bygga och produktkontrollera. Genom att centralisera byggnadsinformationen i en modell är det möjligt att samordna och integrera projektledning och leveranser avsevärt. Detta ökar produktiviteten och eliminerar avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer miljömässigt hållbara. Läs mer på  www.tekla.com, www.teklastructures.com och www.teklabimsight.com