Framtidens brobyggande i Teklas modeller

I arbetet med att bygga ut tvärbanan bygger NCC just nu en stålbro över spårvägen i Sundbyberg. Projektet som heter ”Bro över Mälarbanan i Sundbyberg” är ett komplext bygge. För att varje detalj ska bli exakt har man valt att modellera bron med Tekla Structures.

"En modell har inget språk, den är universell. Därför har det har varit väldigt givande att arbeta med Teklas modeller. WSP har skickat hela 3D-teklamodellen till bland annat ståltillverkningsföretaget Promostal i Polen som i sin tur tagit ut den information de behövt för produktionen. Modellen har också varit en förutsättning för oss på WSP att få ihop knutpunkterna i fackverket när vi dimensionerat och designat bron", säger Adam Röing WSP.

På det sättet har man kommit över språkbarriärer som ofta kan uppstå vid internationella samarbeten samtidigt som man sparar tid. I projekt då flera parter är inblandade brukar flera frågor uppstå, här har varje part istället direkt kunnat gå in i modellen och ta ut den information de behöver. I Teklas modeller får dessutom alla delar som är likadana samma nummer oavsett placering. Promostal har därför kunnat producera fler enheter per gång av delar som förekommer på flera platser och därmed effektiviserat produktionen.

"Tekla Structures underlättar vårt arbete, vi sparar tid och kan minimera spill, allt är noga uträknat", säger Robert Leopold, Project Manager Promostal.

Bron ska lyftas med en stor kran i ett mycket trångt område. Bron väger 325 ton och lyftet innebär stora kostnader och innebär många riskmoment men genom att använda Teklas programvara kan man provlyfta redan i datorn. Tekla-modellen räknar ut brovikten för lyftet och tyngdpunkten i förhållande till lyftvinkeln vilket gör att man med stor noggrannhet kan fastställa kranens exakta motvikt.

"Det är väldigt trångt på byggplatsen. Bron kommer att vridas mellan huskroppar i Sundbyberg. Vi har 72 timmar på oss att genomföra lyftet och då måste allt vara noga uträknat in i minsta detalj. Teklas modell hjälper oss inte bara att provlyfta utan ger oss även exakta siffror på vikt, bara färgen på bron väger 1200 kg", säger Adam Röing WSP.

Bron har 9020 plåtdelar och består av ca 6900 meter plåt. Bron beräknas vara lyft på sin plats 24 oktober 2011.

För mer information kontakta:
Tekla Software AB
Niklas Kihlén
Senior consultant
Telefon 021-109 646
Mobil 070-268 96 36
niklas.kihlen(a)tekla.com

WSP Sverige AB
Adam Röing
Projektör/3D-samordnare
Telefon 08 - 688 63 84
Mobil 070-237 56 80
adam.roing(a)wspgroup.se

Med sin programvara driver Tekla Corporation på utvecklingen av modellbaserad konstruktion, vilket gör byggnads- och infrastruktursbranscherna allt mer konkurrenskraftiga. Tekla har kunder i nästan 100 länder, kontor i 15 länder och ett världsomspännande partnernätverk. Företaget grundades 1966.

Med ambitionen att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort tillhandahåller Tekla en noggrann, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Building Information Modeling) som kan användas gemensamt av entreprenörer, byggnadsingenjörer samt leverantörer och tillverkare av stålkonstruktioner och prefabricerade betongkonstruktioner.

De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Teklas BIM-program möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans.  Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara. Läs mer på www.tekla.com, www.teklastructures.com och www.teklabimsight.com