CRH väljer Tekla BIM programvara efter omfattande utvärdering

CRH Structural Concrete Europé och Tekla har ingått ett långsiktigt strategiskt partnerskap: CRH valde Teklas byggnadsinformationsmodelleringsverktyg för att öka på produktiviteten i deras arbetsflöde.

CRH har fabriker över hela Europa. Företaget är en stor aktör inom området stomsystem i betong; de producerar inte bara byggnadsmaterial och tillbehör utan arbetar även med att säkerställa design- och konstruktionsprocessen. Innan de valde Tekla med support genom Construsoft så utvärderade CRH programvarorna på den Europeiska marknaden.

- CRHs beslut att ta steget till modellering är ett stort strategiskt val som banar väg för den Europeiska prefab-industrin. Teklas kontinuerliga arbete får sin belöning nu och vi förväntar oss att vårt partnerskap med CRH stärker vår betydelse på marknaden. Vi ser nu fram emot att utveckla en ännu starkare produkt, säger Risto Räty, vice VD på Tekla.

En av fördelarna med Teklas programvara är dess kapacitet är att öka produktiviteten i arbetsflödet. Till exempel så hjälper det tillverkare att kunna leverera alla typer av prefab element i rätt tid, på rätt plats och på det mest effektiva sättet. Dessutom kan programvaran integrera designen och detaljeringen med tillverkning och projektledning.

Teklas inställning till Open BIM gjorde CRHs val enklare

Tekla kan integreras med produktionsplaneringsprogram (ERP) och styrfiler för automatiserade tillverkningsmaskiner samt kommunicera med andra applikationer. Programvaran innehåller ett öppet gränssnitt för att programmera applikationer (API) vilket gör det möjligt för användare att utveckla plug-in applikationer på Teklas plattform och integrera dessa i sin egen miljö.

För CRH var detta en stor fördel jämfört med de andra programvarorna.
- Vi håller för tillfället på att starta upp vårt eget expertcenter där vi kommer att utveckla vår egen specifika arbetsmetodik. Implementationen av Teklas programvara i våra fabriker över Europa kommer att äga rum i olika faser, säger David Dupont, Europeisk CAD-programvaruchef på CRH.

Eftersom Tekla stödjer Open BIM™, möjliggör programvaran samarbete, då den kan integrera med olika applikationer. Därutöver kan användarna fritt välja de andra applikationerna de vill använda. Prefab-tillverkare kan kommunicera med entreprenörerna och koordinera deras produktion med händelser som ska ske på plats genom Tekla BIMsight, som är ett gratisverktyg för konstruktionssamarbete.

CRH Structural Concrete Europe finns i 19 länder och bland dess fabriker finns Ergon Belgium, Prefaco Houthalen + Lommel (Belgien), IB (Frankrike), Elemenst AG (Schweiz), Ferrobeton (Ungern), Ergon Romania, Ergon Poland, Alvon-Heembeton (Nederländerna), Calduran (Nederländerna) och Scheifhout (Belgien) och Betonelement Dalton and Expan (Danmark).

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Risto Räty, vice VD, Tekla Corporation Tel: +358 40 544 4470, e-mail: risto.raty(at)tekla.com

David Dupont, Europeisk CAD-programvaruchef, CRH Structural Concrete NV Tel: +32 478 32 40 34, e-mail: david.dupont(at)crh.be

Tekla
Med sin programvara driver Tekla Corporation på utvecklingen av digitala informationsmodeller och bidrar med ökade konkurrensfördelar för infrastruktur- och byggindustrin. Företaget grundades redan 1966 och har idag kunder i över 100 länder, kontor i 15 länder och ett världsomspännande partnernätverk. Tekla blev en del av Trimble Group i juli 2011.

Construsoft
Construsoft (grundat 1995) är en utvecklare och leverantör av BIM (byggnadsinformationsmodellering) programvara och lokal partner till Tekla i mer än 30 länder. Construsofts portfolio inkluderar produkter och applikationer för design, hantering och implementation av exakt, detaljerad och datarik 3D miljö för bygg- och konstruktionsindustrin.