Bygget av tvärtunnelkragarna i Hallandsåsen effektiviseras med hjälp av BIM-modell

De två tunnlarna genom Hallandsåsen kommer att vara förbundna med 19 tvärtunnlar. Anslutningen mellan tvärtunnlar och huvudtunnlar, de så kallade kragarna, är hårt belastade konstruktioner med en komplicerad armeringsring. Halmstadbaserade armeringsproducenten Celsa Steel Service har fått i uppdrag av Skanska Vinci att utföra armeringsarbetet i tvärtunnelkragarna i Hallandsåsen utifrån originalhandlingar. Projektet är just nu i planeringsstadiet. Armeringsarbetet beräknas sätta igång i slutet av november. Celsa har genomfört hela projekteringen med BIM-modellering, i programmet Tekla Structures.

Celsa Steel Service har utifrån de tvådimensionella originalritningarna tagit fram en 3D-modell av tvärtunnelkragarna i BIM-programmet Tekla Structures. Utifrån modellen har man skapat arbetshandlingar för olika monteringssekvenser. Bilden visar hela modellen av armeringskorgen. Vid inläsning och inläggning ”tänder man upp” enbart de aktuella sekvenserna.

Modellen används huvudsakligen för att planera genomförandet och för visuell kontroll av byggbarhet. Vid framtagandet av 3D-modellen har man dessutom identifierat smärre fel i originalritningarna. Fel som i förlängningen hade kostat både tid och pengar att korrigera på plats.

– Det underlättar mycket att ha en 3D-modell och vi identifierar snabbare felaktigheter än vad vi normalt gör i 2D-handlingar, säger Sven-Otto Jönsson, Design Coordinator, Skanska Vinci.

Celsa Steel Service har tillsammans med Skanska Vinci och Trafikverket använt modellen för att ur arbetsmiljösynpunkt se om arbetet kan genomföras utan risk för arbetsskador.

BIM sparar både tid och pengar

På Skanska Vinci valde man att avstyra sina första tankar kring att bygga en provsektion av kragen på tvärtunneln (för senare rivning) efter att ha tagit del av Tekla-modellen som Celsa Steel Service tagit fram. Kostnaden för en provsektion skulle varit betydande i förhållande till priset för armeringen. Även de enkla fel som Celsa fann i originalritningarna (bland annat var vissa armeringsjärn för långa och skulle därför inte kunna monteras) hade varit både kostsamt och tidskrävande att åtgärda på plats.

– Tekla Structures har gett oss många fördelar i det här projektet. Vi har redan innan monteringen av armeringen påbörjats sett att modellen hjälper till att spara både tid och pengar. Alla involverade får redan i planeringsstadiet möjlighet se vad som ska göras och hur det ska ske rent praktiskt, detta gör att samspelet mellan de olika aktörerna underlättas väsentligt. Planeringsmöten genomförs snabbare, man känner sig tryggare i hur arbetet kommer genomföras och fattar därför beslut som förhoppningsvis kommer innebära tids- och kostnadsbesparingar, beslut som man normalt sett inte vågat eller kunnat fatta, säger Thomas Eriksson, Technical Advisor, Celsa Steel Service.

Via programmet Tekla BIMsight som går att ladda ner helt gratis får alla projektaktörer tillgång till modellen. I BIM-modellen beskrivs och illusteras vilka moment som krävs och i vilken ordning armeringen ska genomföras på ett enkelt och intuitivt sätt.

– Med hjälp av BIM-modellen ser vi redan i planeringsskedet exakt vad som ska göras och har möjlighet att planera arbetet därefter. I vilken ordning vi ska lägga in armeringen, vilket behov av ställningar och utrustning som behövs, vilka anpassningar som behöver göras på armeringen för att arbetsmiljö och produktivitet ska bli så god som möjligt. Vi känner oss säkrare på att tidplanen kommer till att kunna hållas, säger Bartlomiej Szejny, Arbetsledare, Procyon.

För mer information, vänligen kontakta:

Niklas Kihlén, Senior Consultant, Tekla Sverige; tel. +46 21-109 646, e-mail niklas.kihlen(at)tekla.com

Thomas Eriksson, Technical Advisor, Celsa Steel Service, tel. +46 35 15 41 04, e-mail thomas.eriksson(at)celsa-steelservice.com

Om Celsa Steel Service

Celsa Steel Service är Sveriges ledande armeringsleverantör och producent. Produkter och tjänster säljs till svensk byggnadsindustri i hela Sverige. Huvudkontoret är placerat i Halmstad med tillverkningsorter och logistikcentra i Halmstad, Västerås och Vännäs. Försäljningskontor finns i hela Sverige från Ystad i söder till Umeå i norr.

Produktutbudet omfattar alltifrån standardnät och rakstål till skräddarsydda svetsade eller najade korgar, distansstöd, rullarmering, specialnät och klippt & bockad armering. Celsa Steel Services medarbetare hjälper till att hitta de mest kostnadseffektiva armeringslösningarna i varje projekt.

Celsa Groups stål och valsverk i Mo i Rana, Norge, förser Celsa Steel Service med utgångsmaterialet för armeringsproduktionen. Armeringsstålet är miljödeklarerat, 360kg CO2  per ton, lägst i Europa. Celsa Steel Service AB är certifierat enligt ISO 9001 och 14001.

Läs mer på www.celsa-steelservice.se

Om Tekla

Med sin programvara driver Tekla Corporation på utvecklingen av digitala informationsmodeller och bidrar med ökade konkurrensfördelar för infrastruktur- och byggindustrin. Företaget grundades redan 1966 och har idag kunder i över 100 länder, kontor i 15 länder och ett världsomspännande partnernätverk. Tekla blev en del av Trimble Group i juli 2011.

Tekla BIM

Med en ambition att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort, delger Tekla en korrekt, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Building Information Modeling) som kan delas av entreprenörer, konstruktörer och tillverkare för stål, betong och trä. De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Tekla Structures möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans. Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara.

Läs mer på www.tekla.com, www.teklastructures.com and www.teklabimsight.com

Trimble

Trimble tillhandahåller teknologi för att göra mobila arbetstagare i företag och myndigheter betydligt mer produktiva. Lösningar används främst i applikationer som kräver position eller plats - inklusive mätning, konstruktion, jordbruk, flotta och kapitalförvaltning, allmän säkerhet och kartläggning. Förutom att utnyttja positioneringsteknik, såsom GPS, laser och optik, kan Trimbles lösningar inkludera programvaruinnehåll specifikt för användarens behov. Trådlös teknik används för att leverera lösningen till användaren och för att säkerställa en tät koppling mellan fältet, tillbaka till kontoret. Trimble grundades 1978, och har sitt huvudkontor i Sunnyvale, Kalifornien.

Läs mer på www.trimble.com

Trimble Solutions Sweden AB