BIM effektiviserar byggandet av nya bostäder

BIM effektiviserar byggandet av nya bostäder

Det nya bostadsomårdet Saltsjö Vy utanför Nacka visar att BIM-tekniken nu på allvar används inom alla typer av byggprojekt och inte bara vid stora arenabyggen. Finja Prefab har använt sig av BIM programvaran Tekla Structures i projekteringen av ett nytt flerbostadshus åt Ikano Bostad. Att bygga ett bostadshus i en miljö bland befintliga hus eller annan svåråtkomlig terräng ställer speciella krav på logistik och detaljerad projektering.

- Bostadsbyggandet är på uppgående, speciellt i storstadsregionerna och vi är övertygade om att vi kommer att få se BIM-tekniken utnyttjas mer inom just detta område. Fördelarna med BIM blir till konkurrensfördelar så som automatiserade kontroller för att skapa ett helt korrekt tillverkningsunderlag innan uppförandet, säger Niklas Kihlén, Senior Consultant Tekla Sverige.

Finja Prefab har haft i uppdrag av Ikano Bostad att sköta all projektering samt tillverkning och levererans av hela den prefabricerade betongstommen till det nya bostadshuset Saltsjö Vy. Då huset uppförs mitt ibland befintliga hus i en komplicerad terräng mot en bergvägg har man valt att arbeta med BIM-teknik från Tekla. Den största utmaningen för Finja Prefab har varit  projektets storlek med 130 lägenheter. Genom att samla all information i en Teklamodell kan projektörerna som arbetar i 3D-modellen se väldigt tydligt om det är några väggar eller bjälklag som inte passar och på så vis blir det mindre fel och kollisoner. Detta är speciellt viktigt vid byggen på trånga utrymmen med höga krav på logistik.

-Vi ser många fördelar med att använda Tekla Structures inom prefabindustrin. Möjligheten att projektera exakt enligt verkligheten och att programvaran kan hantera de stora volymerna av information på ett smidigt sätt samt kollisionskontrollen minskar antalet projekteringsmissar avsevärt, säger Mats Gustafsson, handläggande konstruktör på Finja Prefab.

Finja Prefab har i detta projekt använt en helt ny typ av produkt som de själva har tagit fram, det förspända homogena bjälklaget. För att kunna göra tillverkningsritningar på detta var de bland annat tvungna att skapa nya ritningslayouter och i Tekla-modellen har projektörerna skapat nya profiler och objekt.

Bostadsrättsföreningen Saltsjö Vy kommer att bestå av en länga med fyra trappuppgångar och åtta våningar med totalt 130 bostadsrätter. Lägenheterna byggs mot en bergvägg i Finnboda Hamn med utsikt över Djurgården. Inflyttningen kommer preliminärt att ske från hösten 2014.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Kihlén, Senior Consultant Tekla Sverige; tel. +46 21-109 646, e-mail: niklas.kihlen@tekla.com
Mats Gustafsson, konstruktör Finja Prefab; tel +46 10-455 23 87, e-mail: mats.gustafsson@finja.se

Om Tekla
Med sin programvara driver Tekla Corporation på utvecklingen av digitala informationsmodeller och bidrar med ökade konkurrensfördelar för energi- infrastruktur- och byggindustrin. Företaget grundades redan 1966 och har idag kunder i över 100 länder, kontor i 20 länder och ett världsomspännande partnernätverk.Tekla förvärvades av Trimble Navigation Ltd. 2011. Tekla är en del av Trimble Buildings, en grupp formerad av Trimble 2012 för att erbjuda hårdvara, mjukvara och tjänster för strömmande samarbete genom hela (DBO; Design-Build-Operate) livscykeln av byggandet.

Tekla BIM
Med en ambition att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort, delger Tekla en korrekt, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Byggnadsinformationsmodellering) som kan delas av entreprenörer, konstruktörer och tillverkare för stål, betong och trä. De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Tekla Structures möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans. Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara.
Läs merwww.tekla.com , www.teklastructures.com  och www.teklabimsight.com

Trimble
Trimble tillhandahåller teknologi för att göra mobila arbetstagare i företag och myndigheter betydligt mer produktiva. Lösningar används främst i applikationer som kräver position eller plats - inklusive mätning, konstruktion, jordbruk, flotta och kapitalförvaltning, allmän säkerhet och kartläggning. Förutom att utnyttja positioneringsteknik, såsom GPS, laser och optik, kan Trimbles lösningar inkludera programvaruinnehåll specifikt för användarens behov. Trådlös teknik används för att leverera lösningen till användaren och för att säkerställa en tät koppling mellan fältet, tillbaka till kontoret. Trimble grundades 1978, och har sitt huvudkontor i Sunnyvale, Kalifornien.
www.trimble.com

Trimble Solutions Sweden AB