20 nya kunder till Tekla Sverige

En stark byggbransch som kräver mer och mer effektivitet, en medveten satsning mot nya kunder och lanseringen av Tekla BIMsight var några av anledningarna till att 2011 blev ett succéår för mjukvaruutvecklaren Tekla. Inte mindre än 20 nya kunder har man lyckats knyta till sig under året samtidigt som försäljningen har ökat med ca 30 % jämfört med förra året.

Efter ett rekordår 2010 så var målen högt satta 2011. Med 20 nya kunder och en försäljning som ökat med ca 30 % så kan man inte säga annat än att det varit ett succéår för Tekla Sverige. Även om de tidigare kunderna fortfarande står för majoriteten av försäljningen så ser man stora fördelar i att ha flera kunder som bas i sin försäljning.

Att byggbranschen haft ett starkt år har gjort att många av företagen söker efter effektivare sätt att arbeta. Detta tillsammans med Teklas lansering av Tekla BIMsight har gjort att fler både stora och små företag har upptäckt fördelarna att jobba med Tekla. Bland de nya kunderna finns både enmansföretag och mindre företag till större företag som strategiskt kan bli oerhört viktiga inför framtiden.

AB Smederna stärker sin position med hjälp av BIM

En av Teklas nya kunder är det Tumbabaserade företaget AB Smederna som ligger i framkant när det gäller tillverkning och montering av stålkonstruktioner.

– För att stärka vår position ytterligare, föll det sig naturligt att börja modellera i 3D. Vi tror även på en ökad konkurrens från Europa nu när de Europeiska stålnormerna slår igenom i Sverige fullt ut. För att kunna möta denna marknad på allvar behövde vi rationalisera och då var Tekla Structures ett givet led i denna process, säger Mikael Johansson på AB Smederna.

För AB Smederna innebär implementeringen av Tekla Structures att man har möjlighet att få ut ett bättre ritningsunderlag att tillveka och montera efter. Tekla Structures möjliggör ett digitalt överförande av information till de centralstyrda maskinerna så som skärmaskin och borr- och såglinje för balk. Detta går snabbare och minimerar felkällorna både i verkstaden och på byggarbetsplatsen.

AB Smederna har sedan implementeringen av Tekla Structures hunnit med att arbeta med programvaran i både små som stora projekt exempelvis i projekt som Storvretshallen i Tumba, Nya Rådhuset i Uppsala, Vendelsö Skola, Mölnbo förskola mfl.  Den nya Konsthallen på Djurgården och en Multisporthall i Uppsala är två nya projekt som Smederna just nu håller på att modellera.

I år kommer Tekla fortsätta att sälja sin programvara, men även utbilda och licensiera gamla som nya kunder. Tekla hoppas att merparten av de nya kunderna kommer vara nyutbildade ingenjörer från utbildningar på högskolor och universitet runt om i Sverige där Teklas programvaror ofta används. Redan nu har det gjort att man ser flera kunder som under sina studier har haft en positiv upplevelse av Teklas programvaror.

För mer information, vänligen kontakta:

Niklas Kihlén, Senior Consultant, Tekla Sverige; tel. +46 21-109 646, e-mail niklas.kihlen (at) tekla.com

Mikael Johnasson, AB Smederna, tel. +46 8 55 64 55 12, e-mail micke (at) smederna.se

Med sin programvara driver Tekla Corporation på utvecklingen av digitala informationsmodeller och bidrar med ökade konkurrensfördelar för infrastruktur- och byggindustrin. Företaget grundades redan 1966 och har idag kunder i över 100 länder, kontor i 15 länder och ett världsomspännande partnernätverk. Tekla blev en del av Trimble Group i juli 2011.

Med en ambition att mångfaldiga sina kunders potential att tänka och prestera stort, delger Tekla en korrekt, detaljerad och informationsrik programvarumiljö för 3D-modellbaserad konstruktion (BIM; Building Information Modeling) som kan delas av entreprenörer, konstruktörer och tillverkare för stål, betong och trä. De mycket detaljerade och verklighetstrogna konstruktionsmodellerna som skapas, kombineras och distribueras med Tekla Structures möjliggör bästa tänkbara byggförutsättningar och produktionskontroll. Att centralisera byggnadsinformation i modellen möjliggör mer samkörd och integrerad projektledning och leverans. Detta innebär ökad produktivitet och eliminering av avfall, vilket gör konstruktioner och byggnader mer hållbara.

Läs mer på www.tekla.com, www.teklastructures.com and www.teklabimsight.com