Pressmeddelande -

Teateri vann omröstningen: Massakerguden Bästa föreställning i södra Sverige 2009

Teaterïs Massakerguden vann: utvald till Bästa föreställning i södra Sverige

På själva julafton stod det klart: jönköpingsgruppen Teateris uppsättning av Massakerguden vann nättidningen nummer.se's omröstning om Bästa föreställning i södra Sverige 2009, som en av fem nominerade uppsättningar.

Teateris producent Jan Dzedins säger: - Det känns fantastiskt roligt. Vi är så stolta över Massakerguden och hade önskat att ännu fler kunnat se den. Även om det här är en "ovetenskaplig" omröstning, läsarna kan omöjligen ha sett och jämfört samtliga de fem nominerade uppsättningarna, så känns det mycket roligt att uppsättningen får det här priset. Personligen vill jag tacka regissören Drïtero Kasapi och alla de inblandade samt Smålands Musik och Teater, länsteatern i Jönköping, som vi samarbetade med.

Föreställningen spelades för 2 075 åskådare hösten 2009. Den hade premiär på Jönköpings Teater den 11 september och spelades på turné i landet till den 14 november. Turnéorterna var Valdemarsvik, Nyköping, Mullsjö, Vetlanda, Mariestad och Kalmar.
Uppsättningen producerades av Teateri i samarbete med Smålands Musik och Teater och regisserades av Drïtero Kasapi. I rollerna agerade Åsa Arhammar, Jonas Kruse, Vera Veljovic och Christian Arin. För scenografi svarade Annika Nieminen Bromberg.

Recensioner - Massakerguden i Jönköping fick idel lovord

Rikard Flyckt, Sveriges Radio P4 meddelade:
"Riktigt rolig stund på teatern. / Stundvis hysteriskt roligt. / Oerhört kul och underhållande. En tumme i ögat på alla oss som tror vi är politiskt, moraliskt och estetiskt korrekta. Ett måste för den som är det minsta teaterintresserad."

Sara Sandbacka i Jönköpings-Posten (12/) skrev:
"Skoningslöst sann komedi / Igenkänningen bör vara på plats för de flesta. / Teateris uppsättning är välspelad. Resan som var och en av skådespelarna gör är imponerande att se. Man går ut ur salongen och undrar vilka fasader man själv går och bär på. När de ska krackelera. Och hur de hamnade där från första början."

Lars Ring i Svenska Dagbladet (13/9) skrev:
"Otäckt roligt om civilisationen / Kasapi har iscensatt en resa från psykologisk avslappnad realism till subtil parodi på fars. / Ensemblen hittar minfälten, river bort livslögnerna och visar hur nära den där massakerguden ännu är, bara några drinkar bort, från alla artiga överenskommelser och all social polityr. Massakerguden är en svart, starkt civilisationspessimistisk pjäs - och otäckt rolig."

NUMMER.SE - Sveriges största teatertidning
Nummer.se är en oberoende nyhetstidning om scenkonst som uppdateras alla vardagar. Antalet unika besökare uppgår till cirka 22 000 per månad under högsäsong och antalet prenumeranter på nyhetsbrevet som tidningen skickar ut varje torsdag är cirka 17 000. Redaktionen består av Ylva Lagercrantz (chefredaktör och ansvarig utgivare) samt Maina Arvas (vikarierande redaktionssekreterare). Övriga medarbetare utgörs av ett rikstäckande nätverk av frilansjournalister med kultur som bevakningsområde, de flesta är medlemmar i Svenska Teaterkritikers förening.

Producent Jan Dzedins

• Teater

• komedi
  • massakerguden
  • teater
  • drama
  • jan dzedins

• Skåne

Teateri - professionell teater för barn, ungdom och unga vuxna - i Jönköping sedan 1997.

www.teateri.se

Julia Sandwall