Pressmeddelande -

Teateri hämtar priset i Stockholm - Bästa föreställning i södra Sverige - publikens val 2009

Torsdagen den 28 januari tar Teateri emot diplom och titeln "Årets bästa föreställning i södra Sverige - publikens val 2009" på Södra Teatern i Stockholm. Omröstningen arrangerades av Sveriges största teatertidning nummer.se. Teateri får utmärkelsen för sin uppsättning "Massakerguden" som var ett samarbete med Smålands Musik och Teater.

Skådespelaren Jonas Kruse tar emot utmärkelsen vid nummer.ses evenemang på Södra Teatern i Stockholm, som startar kl.16 (28/1).

SÅ GICK LÄSAROMRÖSTNINGEN TILL
Nomingeringen: nummer.se tog fram 5 nomineringar vardera i norra, mellersta och södra Sverige – av de recenserade föreställningar som fått 5 i snittbetyg av Nummers läsare plockade tidningen ut de som fått flest antal betygsröster. För turnerande föreställningar utgick vi från premiärorten. Nomineringarna räknades ut fram till och med den 8 december.
Omröstningen: Nummers läsare röstade fram de tre bästa föreställningarna av de 15 nominerade. De läsare som hade sett föreställningar i hela Sverige fick rösta i en eller flera av dessa tre landsdelskategorier, men bara på en föreställning i varje landsdelskategori. Rösta gjorde man genom att skicka in sitt svar, namn och postadress i ett mejl senast tisdagen den 15 december.

Massakerguden spelades för 2 075 åskådare hösten 2009. Den hade premiär på Jönköpings Teater den 11 september och spelades på turné i landet till den 14 november. Turnéorterna var Valdemarsvik, Nyköping, Mullsjö, Vetlanda, Mariestad och Kalmar.
Uppsättningen regisserades av Drïtero Kasapi. I rollerna agerade Åsa Arhammar, Jonas Kruse, Vera Veljovic och Christian Arin. För scenografi svarade Annika Nieminen Bromberg.

Recensioner - Massakerguden i Jönköping fick idel lovord

Rikard Flyckt, Sveriges Radio P4 meddelade:
"Riktigt rolig stund på teatern. / Stundvis hysteriskt roligt. / Oerhört kul och underhållande. En tumme i ögat på alla oss som tror vi är politiskt, moraliskt och estetiskt korrekta. Ett måste för den som är det minsta teaterintresserad."

Sara Sandbacka i Jönköpings-Posten (12/) skrev:
"Skoningslöst sann komedi / Igenkänningen bör vara på plats för de flesta. / Teateris uppsättning är välspelad. Resan som var och en av skådespelarna gör är imponerande att se. Man går ut ur salongen och undrar vilka fasader man själv går och bär på. När de ska krackelera. Och hur de hamnade där från första början."

Lars Ring i Svenska Dagbladet (13/9) skrev:
"Otäckt roligt om civilisationen / Kasapi har iscensatt en resa från psykologisk avslappnad realism till subtil parodi på fars. / Ensemblen hittar minfälten, river bort livslögnerna och visar hur nära den där massakerguden ännu är, bara några drinkar bort, från alla artiga överenskommelser och all social polityr. Massakerguden är en svart, starkt civilisationspessimistisk pjäs - och otäckt rolig."

NUMMER.SE - Sveriges största teatertidning
Nummer.se är en oberoende nyhetstidning om scenkonst som uppdateras alla vardagar. Antalet unika besökare uppgår till cirka 22 000 per månad under högsäsong och antalet prenumeranter på nyhetsbrevet som tidningen skickar ut varje torsdag är cirka 17 000. Redaktionen består av Ylva Lagercrantz (chefredaktör och ansvarig utgivare) samt Maina Arvas (vikarierande redaktionssekreterare). Övriga medarbetare utgörs av ett rikstäckande nätverk av frilansjournalister med kultur som bevakningsområde, de flesta är medlemmar i Svenska Teaterkritikers förening.

Producent Jan Dzedins

• Teater

• teater
  • massakerguden
  • komedi
  • jan dzedins

Teateri - professionell teater för barn, ungdom och unga vuxna - i Jönköping sedan 1997.

www.teateri.se

Julia Sandwall