3g-premiär i 900-bandet

Som första operatör i Sverige kör Tre nu 3g och mobilt bredband i det så kallade 900-bandet. Uppgraderingen lovar bättre täckning och högre hastigheter såväl inomhus som utomhus.

Den 24 maj blev det tillåtet att använda 900 MHz-frekvenserna som tilldelades i mars 2009. Idag, den 25 maj, inleder operatören Tre skarp användning för 3g och mobilt bredband i bland annat Malmö, Stor-Stockholm, Göteborg med omnejd, på Öland och Gotland, samt längs E12 i Norrland.

– Vi är väldigt stolta. Det är ett stort och viktigt steg för oss. Vi får fyra gånger så bra täckning och skillnaden märks, inte minst inomhus. Tillsammans med hastighetshöjningen i vårt ordinarie 3g-nät från 16 till 32 Mbit/s betyder det att Sveriges bästa 3g-nät har blivit betydligt bättre, säger Peder Ramel, vd på Tre.
   Samtidigt meddelar man att utbyggnaden fortsätter för 900-bandet. Närmast väntar Mälardalen och sedan resten av landet.

Källa www.mobil.se

• hi3g access ab
  • högre hastigheter
  • 32 mbit/s