Lauresha bytte labbet mot klassrummet – ”Kärleken för lärandet släcktes aldrig”

Kärleken för lärandet har vår programdeltagare Lauresha Gashi Krasniqi (C22) burit med sig sedan länge. Genom Teach for Sweden fick hon möjlighet att äntligen byta till sitt drömyrke.

Efter studierna till biomedicinsk analytiker började Lauresha att jobba med att undersöka patientprover på olika bakterier i ett labb i Lund. Men sedan några år tillbaka fanns det en annan idé som återkommande letade sig in i hennes tankar. Under studietiden jobbade hon som vikarie på olika grundskolor i Malmö: ”Jag funderade på om jag hade valt rätt att plugga till biomedicinsk analytiker, eftersom jag tyckte att det var jättekul att jobba som lärarvikarie”, berättar hon och skrattar. ”Det var speciellt när jag kunde få vissa elever att förstå något som de aldrig hade förstått tidigare. Det brann inuti mig och jag tänkte ’wow, detta är min grej’.” Fastän Lauresha trivdes bra i lärarrollen ville hon slutföra sin utbildning och testa att arbeta inom yrket hon hade valt att utbilda sig i. ”Jag var rädd att jag skulle ångra det senare om jag inte skulle ge det en chans.”

En kollega på jobbet berättade att hennes man läste vårt ledarskapsprogram. ”Han var väldigt nöjd med hur programmet var utformat och tyckte att det var det bästa valet han hade gjort”, minns Lauresha. Hon läste på om programmet och blev övertygad om att det var en bra möjlighet för henne att äntligen arbeta med det hon brinner för.

Lauresha fick en plats i programmet 2019, men på grund av olika omständigheter var det först 2022 som hon faktiskt kunde påbörja ledarskapsresan. Under tiden läste hon upp några kurser och tvekade aldrig på att ledarskapsprogrammet var rätt för henne: ”Jag kände hela tiden den här kärleken. Jag kände det sedan den dagen jag började jobba som vikarie – otroligt nog på samma skola jag är på nu – att det är här jag kan göra skillnad. Kärleken för lärandet släcktes aldrig.”

Lauresha minns från sin egen tid på skolan hur stor skillnad en bra eller mindre bra lärare kunde göra för henne: ”Jag hade själv en massa olika lärare på skolan. När en lärare trodde på mig var jag mer pigg på att plugga och att göra bättre ifrån mig. Jag ville inte göra den läraren besviken. Nu är jag lärare och kan göra samma förändring som de lärarna som trodde på mig för de här eleverna.”

Programmet är intensivt och Lauresha berättar att det är mycket med arbete, studier och familj. Med stöd från hennes ledarutvecklare Annika Enander och kollegorna på skolan känner hon att hon klarar arbetsbelastningen och utvecklas i snabbt tempo. ”Annika har hjälpt mig på traven hur jag kan tänka och prioritera, hon har gett mig tips och råd för jobbet och relationer med elever och kollegor. Samtalen efter lektionsbesöken har hjälpt mig mycket i min utveckling som lärare.”

Hon betonar dessutom hur de andra lärarna på skolan stöttar henne: ”Jag har tur som har så bra kollegor som jag alltid kan fråga och som alltid hjälper. De är verkligen som en familj här.”

En elev (13 år) som Lauresha undervisar i matte och NO säger att hon är duktig på att förklara när någonting är svårt: ”Om man inte förstår tar hon det om och om igen och på andra sätt tills man förstår. Hon känner oss också mer än vad de andra gör. Hon förstår när det är svårt och försöker förklara det.”

Lauresha går nu andra året på ledarskapsprogrammet och trivs mycket bra i lärarrollen: ”Det allra, allra bästa är kärleken man får från eleverna. När jag ser denna liten gnista i deras ögon ´jag kan faktiskt, jag kan detta´ ger det mig ännu mer driv att fortsätta. Det ger mig ännu mer vilja och hopp om att bli en ännu bättre lärare och att göra ännu mer nytta och förändring. Jag kan vara en del av dessa barns framgång.”

• ledare

Relaterat innehåll

Så skapar du ett hälsosamt mindset – alumn Anna Jacquet publicerar bok för lärare

Älskar du ditt jobb som lärare men känner dig ibland överväldigad? Tvivlar du stundtals på dina egna färdigheter? Vår alumn Anna Jacquet har skrivit en bok som hjälper dig att hantera ditt mindset i den komplexa och mångfacetterade vardagen som lärare.
Omständigheterna och omvärlden som lärare jobbar i kan de ofta inte kontrollera utan behöver förhålla sig till. ”Det finns nog ingen skola ell

”I lärarjobbet blir man utmanad som ledare” – varför Sofie Evertsson lämnade politiken för läraryrket

Efter över tio år i politiken kände Sofie att det var dags för en ny utmaning. Hon letade efter ett arbete som var meningsfullt, intressant och utvecklande – allt det fann hon i läraryrket. Sofie började 2021 på ledarskapsprogrammet och berättade för oss om hennes första år som lärare samt hennes förväntningar inför framtiden.
”Det är något av det roligaste och något av det svåraste som jag har

”Mötet med människor inspirerar mig” – Linnéa Johansson i Kalix om varför hon valde att gå från ingenjör till lärare

Som ingenjör kände Linnéa Johansson att hon saknade möten med andra människor. I läraryrket hittade hon inte bara ett socialt arbete men också ett annat sätt att använda hennes ämneskunskaper. Idag går Linnéa andra året på ledarskapsprogrammet och pratade med oss om hennes förväntningar inför de nästa två terminerna.
För några veckor sedan började höstterminen i Kalix kommun och därmed även and