TCS vinner europeiskt pris för effektivaste varumärket inom konsultbranschen

·  Pris inom kategorin ”ledarskap” för exceptionell tillväxt av företagets varumärkesvärde och varumärkesstyrka.

·  TCS överträffar fem av världens främsta varumärken inom IT-tjänster och tar hem priset.

·  Första företaget med huvudkontor på en tillväxtmarknad som vinner det här prestigefyllda priset, i täten för fem slutkandidater från konsult- och teknikbranschen.

Stockholm, 14 mars 2013: Tata Consultancy Services (TCS), (BSE: 532540, NSE: TCS) ledande leverantör av IT-tjänster, konsulttjänster och affärslösningar, meddelar att de har utnämnts till det effektivaste varumärket inom konsultbranschen vid MPF Awards for Management Excellence som hölls i samarbete med Harvard Business Review.

MPF Awards (tidigare European Leadership Awards) arrangeras sedan 2002 i London och utser de bäst ledda tjänsteföretagen i världen. Domarna – en panel med 45 ledande internationella managementkonsulter och experter baserade i Storbritannien, Europa, Nordamerika och Australien – tittar på affärsmässiga framgångar och ledarskap, innovation, kontinuerliga resultatförbättringar och teamwork i ledningsgruppen.

TCS meddelade nyligen att varumärket ökat med över 1 miljard dollar i värde enligt mätningar av Brand Finance, världsledande aktör inom varumärkesvärdering. Brand Finances värdering bekräftar också att TCS har stärkt sitt varumärke och nu tillhör branschens topp med endast tre varumärken inom IT-tjänster som har rankningen AA+. TCS varumärke värderas i år till 5,25 miljarder dollar, en uppgång från 4,07 miljarder dollar år 2012, och företagets position som ett av de fyra stora varumärkena inom IT-tjänster stärks.

– Den imponerande utvecklingen av TCS varumärkesvärde och varumärkesstyrka var en viktig faktor för att de skulle vinna i den här kategorin där konkurrensen var enorm. Med i toppstriden var även andra av de fyra stora IT-tjänstföretagen, som Accenture och IBM och förra årets vinnare McKinsey & Co. Att TCS tog hem det här välförtjänta priset betyder att ett företag med huvudkontor på en tillväxtmarknad för första gången på elva år vunnit i någon av våra kategorier, säger Richard Chaplin, MPF:s grundare och vd.

– Det här ledarskapspriset betyder otroligt mycket för oss eftersom det är ett erkännande från våra managementkonsultkolleger. Vi arbetar för att bygga ett starkt varumärke på den brittiska och den europeiska marknaden som en del av vår centrala tillväxtstrategi. Det här erkännandet är en bekräftelse av vårt varumärkes snabba utveckling, med fokus på den starka marknadsnärvaron och det goda ryktet vi har byggt upp tillsammans med våra kunder. Kunder som har fortsatt att belöna oss med branschledande tillväxt och högt rankad kundtillfredsställelse, vilket i slutänden speglas i att vårt varumärke ökat i värde globalt med över 1 miljard dollar i år, säger Abhinav Kumar, TCS europachef för kommunikation och marknadsföring.

– TCS snabbt ökande varumärkesvärde i Europa och Norden är ett resultat av våra ovärderliga IT-konsulters arbete. Konsulterna drivs av nytänkande och strävar alltid efter toppresultat. Våra globala och lokala team fokuserar på att leverera högsta möjliga värde till kunderna, vilket gör det möjligt för TCS att skapa långsiktiga samarbeten i regionen, säger Amit Bajaj, regionchef för Norden och Baltikum.

Om Managing Partners’ Forum (www.mpfglobal.com)

Managing Partners’ Forum är en framstående branschorganisation som representerar personer i ledande roller på tjänsteföretag. MPF erbjuder sina medlemmar specialanpassad kunskap, insyn och resurser för att hjälpa dem att bli effektivare.

Mediekontakter – TCS:

Europa & Storbritannien

abhinav.kumar@tcs.com

ashish.babu@tcs.com

+32 22821927

Norden

kristina@morsingpr.dk

Mediekontakter – MPF:

Richard Chaplin,

MPF:s grundare och vd

richard@pmint.co.uk

Clive Booth, chef Spada (MPF-rådgivare)

clivebooth@spada.co.uk

f

Tata Consultancy Services (TCS) är ledande inom IT-tjänsterkonsulttjänster och affärslösningar på global basis och levererar ett unikt affärsvärde. TCS erbjuder en konsultdriven och integrerad portfölj av IT-tjänster via sin globala leveransmodell, Global Network Delivery Model™ – erkänd av marknaden som en av de bästa modellerna för programutveckling. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 263 000 högutbildade IT-konsulter i 44 länder. Företaget omsatte 10,17 miljarder dollar under räkenskapsåret som avslutades 31 mars 2012 och är listat på både National Stock Exchange och Mumbai-börsen i Indien. Mer information finns på www.tcs.com.

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute. Besök TCS svenska webbplats på https://www.tcs.com/se-sv.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm