Gå direkt till innehåll
TCS donerar pengar till ledande barnsjukhus och bidrar till en bättre miljö för dess barnpatienter

Pressmeddelande -

För sjunde året i rad ger TCS en betydande donation till Astrid Lindgrens Barnsjukhus i Stockholm. Årets donation på 175 000 kronor är en del av ett långvarigt initiativ från TCS i att underlätta barns sjukhusvistelse genom att bland annat bidra till nya tekniska lösningar.

Tata Consultancy Services (TCS) är sedan 2016 officiell titelsponsor av Lidingöloppet. I samband med loppet, som arrangerandes på Lidingö i Stockholm i september tidigare i år, donerar TCS nu 175 000 kronor till Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Det blir sjunde året i rad som TCS donerar en betydande summa till sjukhuset i samband med loppet. Med årets donation har TCS skänkt över 1.2 miljoner kronor till sjukhuset.

Donationen till Astrid Lindgrens Barnsjukhus och engagemanget som titelsponsor för Lidingöloppet är en del av företagets sociala engagemang i syfte att bidra till ett bättre samhälle, men också ett incitament för att främja hälsa och välmående hos sina anställda.

– För oss är hälsa och välmående väldigt viktigt, både för vår personal och för samhället. Att bidra som huvudsponsor för Lidingöloppet samt att donera pengar till ett viktigt ändamål är något vi är oerhört stolta över, säger Avinash Limaye, Nordenchef för TCS.

TCS tidigare donationer har bidragit till inköp av ny interaktiv teknik för att skapa en mer spännande och levande miljö för patienterna på Astrid Lindgrens Barnsjukhus. Bland annat genom så kallade ljudkuddar som hjälper barn att lyssna på sagor och musik, och genom en specifik AV1-robot utrustad med inbyggd kamera, mikrofon och högtalare som gör det möjligt för patienterna att delta i undervisning och umgås med sina klasskompisar från sin sjukhussäng.

– Vi är väldigt glada och tacksamma över stödet från TCS. Donationen möjliggör vårt fortsatta arbete att se till att barn som vårdas hos oss inte hamnar efter i sin vardag med till exempel skolundervisningen och mötena med sin omgivning. Det årliga stödet från TCS bidrar till att utveckla teknik och verktyg som vi sedan kan erbjuda för att underlätta våra patienters sjukhusvistelse, säger Svante Norgren, Temachef på Astrid Lindgrens barnsjukhus.

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 50 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har närmare 606 000 högutbildade konsulter i 46 länder. Bolaget omsatte 25,7 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2022 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden

TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 13 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige nio år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information och följ nyheter om TCS på @TCS

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm