Företagskulturen påverkar framgångar med big data

En förändrad företagskultur underlättar initiativ med big data, enligt TCS globala trendrapport

Det förutspås höga ROI inom detaljhandeln för investeringar inom big data (50 %).

79 % av de ledande företagen inom big data analyserar utanför affärsenheterna, 42 % använder den befintliga strukturen och 37 % skapar en separat funktion för big data. USA har flest företag med big data-initiativ (68 %), följt av Latinamerika (51 %), Europa (45 %) och Asien och Stillahavsregionen (39 %)

Stockholm, 27e mars 2013: Den största utmaningen för företag som inför big data-initiativ är, enligt den globala trendrapporten The Emerging Big Returns from Big Data, att få de olika affärsenheterna att dela med sig av information över enhetsgränserna och att avgöra vilka data som stödja vilka affärsbeslut. Dessa kulturella utmaningar följs tätt av den tekniska utmaning som big data1 innebär då det snabbt hanteras en stor mängd varierande data hela tiden. Tata Consultancy Services (TCS), (BSE: 532540, NSE: TCS) ledande leverantör av IT-tjänster, konsulttjänster och affärslösningar, är beställare av undersökningen som även visar hur ledarna2 inom big data skiljer sig från eftersläntrarna3 och vilken avkastning företagen förväntar sig.

– Big data har en enorm potential, och de som är tidigt ute med big data-initiativ räknar med hög ROI. Att övervinna de tekniska utmaningarna är bara en del av det hela. Företagen behöver noga tänka igenom var i organisationen big data-initiativ ska placeras, hur gränserna mellan enheter ska suddas ut och dessutom lära sig se bortom interna och strukturerade data. För att få ut den fulla potentialen av big data behöver företagen också överväga möjliga kulturella förändringar inom organisationen för att påskynda införandet, säger Satya Ramaswamy, global chef för TCS mobila lösningar.

Ledare och eftersläntrare

Det finns framför allt tre skillnader mellan ledarna och eftersläntrarna inom big data: var analysen och bearbetningen av big data sker, vilken sammansättning av data som används och hur mycket som spenderas på big data.

·  Ledarna inom big data utför analyserna utanför affärsenheterna. 79 % använder befintlig struktur eller ett separat big data-team, och endast 21 % utför analyserna inom affärsenheterna. Eftersläntrarna utför däremot bara 68 % av analyserna utanför affärsenheterna.

·  Ledarna använder dessutom mer ostrukturerade och semistrukturerade data (55 %) och externa data (37 %) än eftersläntrarna som bara använder 46 % ostrukturerade och semistrukturerade data och 26 % externa data.

·  Den tydligaste skillnaden är att ledarna spenderade 24 miljoner dollar 2012 och räknar med att spendera 26 miljoner dollar 2015, medan eftersläntrarna spenderade 7 miljoner dollar 2012 och räknar med att spendera 13 miljoner dollar 2015.

Både ledare och eftersläntrare gör närmare hälften (44 %) av big data-investeringarna i affärsfunktioner som genererar intäkter: försäljning, marknadsföring och F&U/produktutveckling. Mycket mindre (24 %) går till back office-funktioner: IT, ekonomi och personal.

USA har flest big data-initiativ

En analys av olika regioner visar att big data-initiativ införs i störst utsträckning på företag i USA (68 %), följt av Latinamerika (51 %), Europa (45 %) samt Asien och Stillahavsregionen  (39 %).

Detaljhandeln ledande inom big data

Trots utmaningarna och olika grad av framgång är många företag säkra på att big data ger hög ROI. Av dem som arbetade med big data-projekt 2012 förutspådde 43 % en ROI på över 25 % under 2012. Detaljhandeln har störst antal ledare inom big data, och 35 % av de tillfrågade inom branschen förväntade sig en ROI på mer än 50 % under 2012. Tätt efter följde energi & resurs(33 %), bank och finansiella tjänster (33 %), avancerad teknik (27 %) och media och underhållning (25 %). På sista plats kom konsumentvaruföretag där endast 17 % förväntade sig en ROI på över 50 % år 2012.

Utöver de vertikala skillnaderna varierar avkastningsprognoserna mycket med det geografiska läget. Asien och Stillahavsregionen förväntade sig högst ROI (71 %), följt av Latinamerika (64 %) och Europa (43 %). Lägst förväntningar på ROI hade man i USA (37 %).

– I Norden har man traditionellt sett gjort stora investeringar inom analysteknik. Big data-teknik ger en möjlighet att gå ännu längre och få ett resultat som vid källan och i sin kontext ger ett mycket bättre beslutsunderlag. Men det här betyder också att man måste se på analysen med nya ögon, sammanlänka den tätt med affärerna, bryta ner ”informationssilor” och dra nytta av bruksmodeller, säger TCS Nordenchef Amit Bajaj.

Mer information hittar du på www.tcs.com/BigDataStudy.

Fotnoter:

1 När deltagarna fick frågan ”vad är de största utmaningarna för att dra fördel av big data?” var de fem vanligaste svaren:

1.  Att få affärsenheter att dela med sig av information över enhetsgränserna.

2.  Att kunna hantera de stora datavolymerna, den höga hastigheten och den stora variationen av data.

3.  Att fastställa vilka data (såväl strukturerade och ostrukturerade som interna och externa) som ska användas för olika affärsbeslut.

4.  Att bygga upp stor tillit mellan dataanalytiker med kunskap om big data och cheferna för företagets olika funktioner.

5.  Att hitta och anlita dataanalytiker som kan hantera stora mängder strukturerade och ostrukturerade data och dra slutsatser utifrån dem.

2 Ledare = Företag som förväntade sig en ROI på över 50 % för sina big data-projekt år 2012.

3 Eftersläntrare = Företag som förväntade sig en negativ ROI eller en ROI på upp till 25 % för sina big data-projekt år 2012.

Information till redaktörer:

TCS studie fokuserar på konsumtionsindustrin, såväl tillverknings- som tjänsteföretag, i fyra delar av världen: Nordamerika, Europa, Latinamerika samt Asien och Stillahavsregionen. Webbundersökningen genomfördes av ResearchNow och omfattade 1 217 deltagare (varav 643 hade infört big data-initiativ och fick svara på en enkät med 23 frågor). Kvalitativa intervjuer genomfördes dessutom med 12 företag med bästa praxis.

Om Tata Consultancy Services Norden

TCS nordiska verksamhet omfattar drygt 5 000 anställda runtom i Sverige, Finland, Norge, Danmark och Island och betjänar ledande nordiska företag som Nokia, Ericsson, TDC, ABB, Telenor, NETS och SAS. I en KPMG-undersökning som gjordes nyligen bland 340 ledande nordiska företag utsågs TCS som bäst på kundnöjdhet för tredje året i rad.

Följ TCS på Twitter

Prenumerera på pressmeddelanden från TCS via RSS

Mediekontakter:

Norden:

E-post: kristina@morsingpr.dk

Europa:
E-post: abhinav.kumar@tcs.com

d

Tata Consultancy Services (TCS), är ledande inom IT-tjänsterkonsulttjänster och affärslösningar på global basis och levererar ett unikt affärsvärde. TCS erbjuder en konsultdriven och integrerad portfölj av IT-tjänster via sin globala leveransmodell, Global Network Delivery ModelTM – erkänd av marknaden som en av de bästa modellerna för programutveckling. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 263 000 högutbildade IT-konsulter i 44 länder. Företaget omsatte 10,17 miljarder dollar under räkenskapsåret som avslutades 31 mars 2012 och är listat på både National Stock Exchange och Mumbai-börsen i Indien. Mer information finns på www.tcs.com.

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute. Besök TCS svenska webbplats på https://www.tcs.com/se-sv.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm