Pressmeddelande -

Europas ledande betalningstjänstföretag Nets väljer Tata Consultancy Services för strategiskt IT-samarbete

·  TCS bidrar till konsolidering efter fusionen och utökar Nets tjänsteportfölj

• Det fleråriga kontraktet medför utökad verksamhet för TCS affärsenhet för bank- och finanstjänster i Norden

Stockholm, 15 september 2011: Tata Consultancy Services (TCS), (BSE: 523540, NSE: TCS) är ett ledande företag inom IT-tjänster, konsulttjänster och affärslösningar, som i dag har ingått ett flerårigt kontrakt med Nets, en av norra Europas ledande leverantörer inom marknaden för betalkort, betalningslösningar och informationsutbyte. Kontraktet omfattar programunderhåll och utvecklingstjänster inom hela värdekedjan i Nets verksamhet för kort, betalningar och e-säkerhet.

Norska BBS och danska PBS har under många år stärkt sina marknadspositioner på betalningsmarknaderna i Norge och Danmark. Under hösten 2010 fusionerades dessa två företag och blev därmed den största betalningsleverantören i Norden. Nu är siktet inställt på att expandera i hela norra Europa.

”Efter fusionen sökte vi efter en strategisk samarbetspartner för att uppnå betydande synergieffekter under det påföljande integrationsarbetet. Vi känner oss helt säkra på att TCS är rätt partner för oss”, säger Jan Erik Secker, chef för IT Sourcing och Vendor Management på Nets. Han tillägger: ”TCS har ett mycket gott anseende och gedigna kunskaper inom vårt verksamhetsområde. De ger oss en heltäckande tjänstelösning och kan dra nytta av sina erfarenheter från både Norden och resten av världen, vilket är avgörande för att vi ska kunna nå våra verksamhetsmål.”

Kontraktet stärker TCS ledande position på den nordiska marknaden och utökar dessutom verksamheten för finanstjänster i form av programtjänster, BPO och finansprodukter. Affärsenheten för bank- och finanstjänster är den största enheten inom TCS. Den innefattar mer än 80 000 medarbetare som bistår över 200 bank- och finanstjänsteföretag över hela världen. TCS har stärkt sin närvaro på den nordiska marknaden (Sverige, Norge, Finland, Danmark och Island) och samarbetar i dag med flera av de ledande företagen inom bank- och finansbranschen. I augusti 2011 utsågs TCS i Norden till den bästa tjänsteleverantören i en kundnöjdhetsundersökning. Undersökningen utfördes av KPMG EquaTerra där ledande IT-chefer och andra beslutsfattare på 300 av Nordens största företag deltog.

”Nets har använt global leverans i mer än åtta år, och det faktum att Nets har valt TCS som ny strategisk samarbetspartner vittnar om TCS mogna samarbete med kunder i Norden och inom sektorn för finanstjänster.Vi bidrar med våra bästa kunskaper och resurser för att stödja Nets i arbetet med att uppnå sitt strategiska mål: att bli en ledande betalningsleverantör i norra Europa. TCS fullständiga tjänstelösningar, vår kunskap om affärspraxis i Norden och vår globala erfarenhet gör oss synnerligen väl rustade för att leva upp till Nets höga förväntningar på oss. Vi kan hjälpa Nets att dra nytta av IT för att uppnå synergieffekter och stödja företagets ambitiösa affärsmål”, säger Amit Bajaj, chef för Norden och Baltikum på TCS.

Om Nets

Nets är ett av norra Europas största företag inom betalkort, betalningslösningar och informationsutbyte. Nets mål är att bli den ledande nordeuropeiska aktören inom detta område.e

RSS Feeds:

Telefon: 0047 97624678

E-post: slars@nets.eu

Ämnen

Tata Consultancy Services (TCS), är ledande inom IT-tjänster, affärslösningar och outsourcing på global basis och levererar ett unikt affärsvärde. TCS erbjuder en konsultdriven och integrerad portfölj av IT-tjänster via sin globala leveransmodell, Global Network Delivery Model (GNDM) – erkänd av marknaden som en av de bästa modellerna för programutveckling.

TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 202 000 högutbildade IT-konsulter i 42 länder. Företaget omsatte 8,2 miljarder dollar under räkenskapsåret som avslutades 31 mars 2011 och är listat på både National Stock Exchange och Mumbai-börsen i Indien. Mer information finns på www.tcs.com.

Presskontakt Nordic Head of Marketing & Communication 0046703178024

Välkommen till Tata Consultancy Services TCS!

TCS är ett globalt företag som erbjuder konsulttjänster och affärslösningar inom IT. I över 56 år har TCS samarbetat med flera av världens största företag under deras digitala transformationsresor. De tekniktjänster och -lösningar TCS erbjuder levereras via deras unika leveransmodell Location Independent Agile™. TCS är en del av Tata Group, Indiens största industrikonglomerat, och har över 601 000 högutbildade konsulter i 55 länder. Bolaget omsatte 29 miljarder USD under räkenskapsperioden som avslutades 31 mars 2024 och är noterat på BSE (tidigare Bombay Stock Exchange) samt NSE (National Stock Exchange) i Indien. TCS aktiva arbete mot klimatförändringar och prisbelönta arbete i samhällen över hela världen har belönats med en plats i ledande hållbarhetsindex MSCI Global Sustainability Index samt FTSE4Good Emerging Index.

Tata Consultancy Services (TCS) på den nordiska marknaden
TCS etablerades i Norden år 1991 och har i dag cirka 20 000 medarbetare som arbetar för kunder i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Under de senaste 15 åren har TCS i Norden rankats som den bästa leverantören av IT-konsulttjänster av sina kunder. TCS har dessutom utsetts till ”Top Employer” i Sverige elfte år i rad av den oberoende organisationen Top Employers Institute. Besök TCS svenska webbplats på https://www.tcs.com/se-sv.

Besök www.tcs.com för mer information.

Mäster Samuelsgatan 42
SE 11157 Stockholm Stockholm