Tillsammans med Sveriges regioner startar Tamro och Oriola det Nationella Läkemedelsförrådet (NLF).

Pressmeddelande -

Läkemedelsdistributörerna Tamro och Oriola har sedan tidigare fått uppdraget att se över tillgängligheten för centrala/kritiska läkemedel på den svenska marknaden. Nu utökas insatsen då distributörerna även ingått avtal för att lagerhålla utvalda läkemedel åt regionerna, det så kallade Nationella Läkemedelsförrådet (NLF). Avtalet har ingåtts med region Stockholm, Västra Götaland, Skåne och Östergötland (Fyrlän) men omfattar alla regioners tillgång till läkemedel.

Läkemedelsdistributörerna Tamro och Oriola har sedan tidigare fått uppdraget att se över tillgängligheten för centrala/kritiska läkemedel på den svenska marknaden. Regionerna har under denna tid försett Tamro och Oriola med information över kritiska läkemedel och en uppskattning av volymbehov. Tamro och Oriola har självständigt bedömt lagernivåer och haft täta dialoger med respektive läkemedelsbolagskunder för att förebygga risken för brist.

Nu utökas insatsen till att även innefatta lagerstyrningstjänster och att lagerhålla de läkemedel som Fyrlän köpt in, något som kallas det Nationella Läkemedelsförrådet.

”Det är bra att regionerna insett Tamros och Oriolas stora roll i läkemedelsförsörjningen. Vi jobbar hårt för att säkerställa tillgång till regionerna i det normala flödet och ser ett stort värde i att också säkerställa ett nationellt läkemedelsförråd.” säger Lars Schenatz VD Tamro Sverige.

”Det känns mycket bra att vi nu kan bidra till att lagerhålla kritiska läkemedel som regionerna behöver för en väl fungerande vård, genom det Nationella Läkemedelsförrådet. Vi har som läkemedelsdistributör god förståelse för hur läkemedel hanteras på bästa sätt. Vi har rutiner och processer på plats.” säger Fredrik Pamp, Vice President BA Pharma Oriola.

”Läkemedelstillgången är en viktig del av sjukvården. Många läkemedel är kritiska och tyvärr är det brist på tillgång på en del läkemedel, inte minst nu relaterat till Covid-19. Det känns tryggt att vi nu kan bygga upp ett nationellt läkemedelsförråd tillsammans, regionerna, Tamro och Oriola.” säger Marie Rasmuson regionområdeschef Sjukvårdsapotek.

Avtalet löper fram till den 31 december 2020 och är konstruerat så att regionerna köper in läkemedel och äger sitt läkemedelsförråd, men Tamro respektive Oriola lagerhåller och kan distribuera läkemedlen. Det nationella läkemedelsförrådet upprättas för att möta de ökade behov av läkemedel som uppstått i och med Coronapandemin. Det Nationella Läkemedelsförrådet kan utökas eller minskas vid behov.

För mer information, kontakta:

Lars Schenatz
VD Tamro Sverige